Berlingske Business

Sydbank: Ny Novo-pille kan dominere markedet

Novo Nordisk pressemøde
Overskrift
Foto:
 
 

Nyheden om gode testresultater for Novo Nordisks kommende diabetes-pille bliver særdeles vel modtaget.

Fredag eftermiddag serverede medicinalselskabet Novo Nordisk flotte testresultater med sin orale udgave af GLP-1-analogen Semaglutid i et fase 2-studie. Og det lover godt for fremtiden, hvis Novo også kan vise lige så flotte resultater i fase 3.

- Det er særdeles positive resultater, Novo leverer her. De er i stand til - i den høje dosis - at levere samme reduktion i blodsukkeret som den injicérbare udgave af Semaglutid. Samtidig er der også en god effekt på vægten, så her har Novo virkelig et potent middel i forhold til det eksisterende tabletmarked, både traditionelle tabletter, DPP4-hæmmere og SGLT2-hæmmere, siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

- Er Novo i stand til at vise tilsvarende resultater i fase 3, så er der virkelig en god chance for at komme ind at dominere det globale tabletmarked, der er på omkring 100 mia. kr., fortsætter han.

Han vurderer, at orale udgaver som udgangspunkt er noget mere interessante, end de orale udgaver af forskellig insulin, der også forsøges udviklet.

- Det er særligt på GLP-1-markedet, at tabletter har sin berettigelse, fordi insulinmarkedet er et noget mere snævert segment, siger Søren Løntoft Hansen.

Kigger man endnu længere frem, kan der endda ligge endnu en kommerciel guldgrube at vente på Novo Nordisk, hvis den orale udgave af Semaglutid ryger igennem fase 3 med ligeledes flotte resultater og ender med at ramme markedet.

EU-dom sender Jyske Banks sag retur til Spanien Jyske Bank: dans

- Med de vægttab, som man er i stand til at levere i det her studie, kan man måske også - på længere sigt - bruge det i en vægttabsindikation, som man har set det med Saxenda. Det her er bare i tabletform frem for injektion, og det er bare unægtelig mere bekvemt, siger Søren Løntoft Hansen.

Saxenda er baseret på Liraglutid, der er virkemidlet i den storsælgende GLP-1-analog Victoza. Midlet blev godkendt i USA i december og spås stort potentiale. Et potentiale, der muligvis kan være endnu større med en oral udgave af Semaglutid.

Novo Nordisk har sin injicerbare udgave af Semaglutid i fase 3 for tiden. Det er en ugentlig GLP-1-analog, og resultaterne fra fase 3-studiet ventes omkring midten af 2015.

Men allerede fredagens data, der sammenligner Novos orale udgave af Semaglutid med den injicerbare udgave, kan indikere, at der også er positive data i vente fra det studie.

- Det er ikke alene gode data for den orale udgave af Semaglutid, men det virker også som om, at det er rigtig gode data for den injicerbare udgave. Det kan love godt for offentliggørelsen af fase 3-data senere på året, hvor der kan være noget rigtig spændende i vente, siger Søren Løntoft Hansen.

fredag2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen