Berlingske Business

Sydbank: Lundbecks nye CEO kan ændre profilen til mere pipelinefokuseret

Lundbeck Lundbeck Lundbecks vilde prisstigninger bekymrer eksper
Foto:

Medicinalvirksomheden Lundbeck har udnævnt Deborah Dunsire som ny topchef, og med det træk kan der komme mere fokus på pipelinen end på lønsomheden, som ellers har været fokus de seneste år - og specielt de år hvor Kåre Schultz var administrerende direktør.

Det vurderer aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

»Ud fra et aktionærmæssigt synspunkt tror jeg, at Lundbeck som investeringscase ændrer lidt profil fra den her lønsomhedscase til at være en case, hvor man vil fokusere noget mere på pipelinen, end man har gjort de forgangne år,« siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Han peger på, at der ligger nogle midler, der begynder at gå ind i klinisk afprøvning, der så småt kan give resultater om et års tid.

Deborah Dunsire er 56 år og kommer fra en stilling som administrerende direktør i det amerikanske biotekselskab Xtuit Pharmaceuticals. Hun er uddannet læge og har gennem en årrække arbejdet med farma og sygdomme i centralnervesystemet.

Søren Løntoft Hansen pointerer, at hendes CV kan tyde på, at Lundbeck er gået efter en person, der kan skifte selskabets fokus en smule.

»Man har valgt en profil, der lige netop har haft gang i selskaber med erfaring inden for centralnervesystemet og biotek generelt. Det faktum, at de ansætter en læge, kan gøre, at der kommer noget mere fokus på Lundbeck som en pipelinecase,« siger Søren Løntoft Hansen, men tilføjer, at lønsomheden ikke bliver glemt.

Lundbeck sagde i november farvel til topchef Kåre Schultz, der skiftede til en lignende stilling hos den israelske medicinalgigant Teva. I mellemtiden har finansdirektør Anders Götzsche midlertidigt varetaget posten.

Den nye direktør tiltræder den 1. september 2018.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen