Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Sydbank: Coloplast-konkurrents investeringsplaner er interessante

colo
»Det bliver interessant at se, om Coloplast reelt er i stand til at løfte den organiske vækst op på det ønskede niveau, eller om konkurrenternes investeringslyst måske kan føre til, at det bliver svært at løfte vækstraterne yderligere trods stigende investeringer,« siger Søren Løntoft, der er aktieanalytiker hos Sydbank. Foto:

Det britiske medicoselskab Convatec vil give køb på en del af indtjeningen i år for i stedet at løfte toplinjen gennem investeringer i blandt andet salgsfremmende initiativer.

Sådan lød det, da selskabet torsdag præsenterede prognosen for hele 2018, og det er ikke helt nye toner i medicobranchen.

I november sidste år justerede danske Coloplast nemlig sine langsigtede mål, så øgede investeringer nu skal være med til løfte salgsvæksten de næste år, på trods af at det kommer til at koste på bundlinjen.

Planerne fra den britiske konkurrent, der også har forretning inden for stomi, kontinens og sårpleje, kan potentielt komme til at påvirke Coloplast.

Det vurderer Søren Løntoft, der er aktieanalytiker hos Sydbank.

»Det spil bliver lidt spændende at følge de kommende år i relation til Coloplast. Om det i virkeligheden bare er prisen for at opretholde væksten, og de vækstrater man har haft igennem de senere år.«

»Det bliver interessant at se, om Coloplast reelt er i stand til at løfte den organiske vækst op på det ønskede niveau, eller om konkurrenternes investeringslyst måske kan føre til, at det bliver svært at løfte vækstraterne yderligere trods stigende investeringer,« siger han til Ritzau Finans.

jeje

I årsregnskabet den 2. november sidste år oplyste Coloplast, at det vil fordoble sine investeringer i at øge forretningen til 2 pct. af omsætningen mod tidligere 1 pct. frem mod 2020.

Den økonomiske satsning skal sikre, at den danske medicokoncerns årlige organiske vækst lander i toppen af intervallet 7-9 pct., efter at selskabet i flere år har leveret en organisk vækst på omkring 7 pct. om året. Samtidig lover selskabet ikke længere en årlig fremgang i driftsindtjeningen, men det lover, at EBIT-marginen ikke vil komme under 30 pct.

Hvis andre konkurrenter også følger efter og ligesom Convatec melder om øgede investeringer i salgsfremmende initiativer, kan det blive sværere for Coloplast at nå toppen af det langsigtede mål for den organiske vækst.

»Det stiller i hvert fald store krav til de investeringer, det laver, og de produkter, der lanceres. Hvis konkurrenterne også skalerer op, investerer i væksten og stepper op i forhold til salgsfremmende initiativer, så må det blive sværere at få en endnu større bid af kagen,« siger Søren Løntoft Hansen.

19BUSLars-Rasmussen-141420.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen