Berlingske Business

Svenskere kaster millioner efter dansk biotekselskab

Peter Buhl Jensen
Peter Buhl Jensen og hans biotekselskab Oncology Venture er klar til den svenske børs. Selskabets aktier blev overtegnet næsten fire gange. Foto:

Svenske investorer har skudt millioner af kroner ind i det danske biotekselskab Oncology Venture, der satser hele butikken på at genoplive kuldsejlet kræftmedicin. Selskabet ryger på svensk minibørs i næste uge.

Med 20 millioner svenske kroner i pengekassen er det danske biotekselskab Oncology Venture klar til at kaste sig ind i tilværelsen som børsnoteret selskab i Sverige. De svenske investorer har været sultne efter at komme ombord i den danske biotekaktie, da der blev afgivet ordrer for 78 mio. svenske kroner, hvilket var næsten fire gange mere end målsætningen. Det danske biotekselskabs aktie handles første gang onsdag i næste uge på den svenske minibørs Aktietorget.

I spidsen for Oncology Venture står serieiværksætteren Peter Buhl Jensen, der har en fortid som direktør for biotekselskabet Topotarget, som var børsnoteret i København indtil en fusion med et fransk selskab i 2014.

Kræftforskeren der satte gang i fondsbørsen - 1

Peter Buhl Jensen glæder sig over, at han nu kan byde mere end 1300 svenske investorer velkommen i Oncology Venture. Han ville gerne have rejst pengene i Danmark, men i modsætning til Sverige er der ikke meget liv i minibørserne herhjemme.

»Vi ville gerne have rejst pengene i Danmark, hvis der havde været liv i First North, men der skal jo være et marked for aktien. First North i Danmark startede med nogle svage virksomheder, som har givet børsen et dårligt ry. I dag er der vel 10-12 virksomheder tilbage. Hvis du kigger på Sverige, er der jo hundredvis af virksomheder i First North,« siger Peter Buhl Jensen.

Han peger på, at der i Sverige findes en helt anden investeringslyst, når det gælder selskaber i den lidt mindre kategori.

»I Sverige er der stor interesse for den type aktier. Der er stor forskel på Danmark og Sverige på det her område. I small cap i Danmark er det næsten umuligt at få ørenlyd. Der findes en dundrende interesse for de største. Og mange tænker: Hvorfor gå længere end Novo Nordisk? Der er det helt anderledes med svenskerne,« siger Peter Buhl Jensen.

Oncology Ventures forretningsmodel består kort fortalt i, at selskabet vil give kasseret kræftmedicin en ekstra chance. Virksomhedens hemmelige »genoplivelsestrick« er den såkaldte drug response predictor-teknologi, der blev opfundet af den danske matematikprofessor Steen Knudsen. Med den teknologi i hånden vil Oncology Venture genoptage udviklingen af lægemiddelkandidater, der tidligere har vist en vist effekt i forsøg uden dog at komme igennem myndighedernes nåleøje. Det handler om at påvise, at kuldsejlede kræftlægemidler virker, hvis patientens kræft har særlige gener.

Det danske selskab har store planer for fremtiden og satser på at få fem kræftmidler i pipelinen inden for de næste tre år. Med en samlet pengekasse på godt og vel 20 mio. kr. er der et stykke vej til at få drømmen udlevet, men det er helt efter planen, forklarer Peter Buhl Jensen.

Finansieringen i Oncology Venture er nemlig stykket sammen som en salgs step by step-model. Jo bedre resultater selskabet kan fremvise, jo flere penge kan Peter Buhl Jensen og hans folk rejse på børsen, lyder planen.

»Det er en ny måde at tænke biotek på. Vores aktionærer skal være tilfredse med det her, det vil sige, at vi laver en kapitalrejsning og lover, at der kommer flere. Det kommer til at ske efterhånden, som vi skal bruge pengene og i takt med, at vi når vores resultater,« siger Peter Buhl Jensen.

At flere og flere danske biotekselskaber vender ryggen til det danske børsmarked og i stedet søger lykken i udlandet, ærgrer den danske biotek-direktør. Han ser en klar tendens til, at danske biotekselskaber i stigende grad søger mod lande som Norge, Sverige og USA.

»Dansk biotek står super stærkt, men mange selskaber søger jo væk. Jeg synes, at det er meget ærgerligt, for det er jo altså det, vores børn skal leve af,« siger Peter Buhl Jensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen