Berlingske Business
17:42

Storbank mister troen på Novos nyeste milliardhåb: Det bliver et nicheprodukt

08BUSNyt-flagskibsproduk-18.jpg
Overskrift
Arkivfoto. Mørke skyer samler sig over Novo Nordisk på det vigtige amerikanske insulinmarked. Foto:
 

Novo Nordisks nyeste milliard­satsning, Xultophy, styrer direkte ind i en buld­rende priskrig på det vigtige amerikanske marked. Det får den internationale investeringsbank JP Morgan Cazenove til at skære hårdt i sine forventninger til Novos væksthåb.

Verbale angreb fra amerikansk toppolitiker, priskrig og store medicinindkøbere, som kræver enorme rabatter. Novo er de seneste måneder blevet ramt af en stiv kuling i USA, hvor selskabet ellers har skovlet penge ind de seneste mange år.

Den omfattende priskrig på det amerikanske insulinmarked kan ifølge investeringsbanken JP Morgan Cazenove komme til at gøre ondt på Novos nye kombinationsprodukt, Xultophy, som ikke engang er kommet på markedet i USA endnu.

Billede

Det voldsomme pres fra både konkurrenter, offentlige sygekasser og private på det amerikanske marked betyder ifølge JP Morgan, at Novos forventede indtægter fra salget af Xultophy bliver hårdt ramt.

»Den store ændring, vi har foretaget, er at reducere vores forventninger til Xultophy med omkring 45 procent fra 2017 til 2020, da vi mener, at det er sandsynligt, at de amerikanske betalere vil betragte det som et nicheprodukt,« skriver JP Morgan i en ny analyse.

Helt konkret har JP Morgan eksempelvis for 2020 sænket sit salgsskøn fra knap 7,5 milliarder kroner til nu godt fire milliarder kroner.

bernie og novo

Hvis Xultophy bliver fanget i en prisklemme, vil det give Novo et alvorligt hovedbrud. Det nye diabetesmiddel bygger nemlig på en kombination af to af det danske selskabs absolutte væksthåb, Tresiba og Victoza. Hvis Novo går med til at sætte prisen ned på Xultophy, vil det samtidig ramme de to trækheste individuelt.

»Det er en kæmpe problemstilling. Novo Nordisk kører en forholdsvis høj prissætning på både Tresiba og Victoza, som gør, at det næsten er umuligt at prissætte Xultophy markant billigere i og med, at det er kombination af to dyre produkter. Det ville fuldstændig underminere Novos salg i de enkelte kategorier,« siger Michael Friis Jørgensen, chef­aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

Kun små fordele

Den danske aktieanalytiker er grundlæggende enig i JP Morgans analyse om, at Xultophy risikerer at blive et nicheprodukt.

Den risiko er opstået, fordi de magtfulde amerikanske medicinindkøbere har lagt det klare snit, at de amerikanske diabetespatienter bliver behandlet helt udmærket med de nuværende produkter. De er derfor meget lidt villige til at betale høje priser for nye produkttyper.

Berlingske Business talte tidligere på efteråret med medicinindkøberen Express Scripts, som er en af de allerstørste af sin slags i USA. Her var det amerikanske selskabs medicinske direktør, Steve Miller, meget klar i mælet, da det kom til Novos prissætning på både Victoza og Tresiba.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

Han mente kort fortalt, at de to midlers fordele er meget små sammenlignet med de høje priser.

Der er derfor ikke meget, der tyder på, at Steve Miller og de andre store amerikanske medicinindkøbere er klar til at smadre deres spare­grise for at få Novos Xultophy om bord i deres butikker.

»Derfor får Xultophy også en enorm modvind på prissiden, fordi det bliver et dyrt produkt. Det kan blive svært at få produktet ind i det nuværende prismiljø i USA, som har ændret sig ganske betydeligt,« siger Michael Friis Jørgensen.

Novo Nordisk afleverede i slutningen oktober lidt af et rædselsregnskab, da det danske selskab måtte erkende, at det ikke kunne indfri sit langsigtede vækstmål. Det fik endnu engang selskabets aktie til at styrtdykke.

Novo Nordisk ønsker af princip ikke at kommentere prissætningen af et produkt, før det er blevet godkendt.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen