Berlingske Business

Sonova tygger på salgsaftale med Walgreens

SONOVA-AGM/
Foto:

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, er muligvis på vej mod at etablere en ny salgskanal på det amerikanske marked.

I hvert fald har selskabet gennem sin detailkæde Connect Hearing over tre-fire måneder kørt et testprogram i fire af apotekerkæden Walgreens butikker.

Walgreens tygger nu på en analyse af testsamarbejdet for at overveje videre skridt, men der er endnu ikke en kommerciel aftale på plads, bekræfter Sonova ifølge det amerikanske finanshus Sanford C. Bernstein.

Dermed kan der være en helt ny salgskanal på vej, der ligner det store-in-store-koncept, som eksempelvis findes hos varehuskæden Costco, og det kan være en interessant ny mulighed for høreapparatproducenterne.

SONOVA HLDG-RESULTS/

Costco-kanalen har gennem de seneste år været heftigt voksende - i langt højere grad end det traditionelle uafhængige segment i USA - og derfor flokkes høreapparatproducenterne om at tilbyde produkter gennem kanalen og den vej igennem øge deres markedsandele.

Priserne i butikskæderne er dog noget lavere end i det uafhængige segment - blandt andet som følge af lavere omkostninger - og det kan vise sig at give bagslag for Sonova, vurderer i hvert fald Sanford C. Bernstein, som dog ser et eventuelt bredt samarbejde med Walgreens som en god beslutning.

GN

»Hvis Walgreens beslutter at fortsætte med et bredt samarbejde med Connect Hearing, ser vi det som en positiv nyhed for Sonovas detailforretning på lang sigt, da vi vurderer, at detailmarkedet vil fortsætte med at bevæge sig i retningen af store-in-store-formatet i fremtiden, fordi det kan give meget lavere priser for forbrugerne grundet de betydeligt lavere faste omkostninger per enhed«, skriver Sanford C. Bernstein.

»Men på kort sigt vurderer vi, at det kan være en stor negativ nyhed for Sonovas amerikanske engrosforretning, fordi det formentlig vil fremprovokere tilbageslag fra vrede, uafhængige kunder, som efter vores estimater står for 47 pct. af Sonovas amerikanske salg i dag«, fortsætter finanshuset.

William Demant

Sonova valgte sidste år at entrere Costco-kanalen med sit premium-brand, Phonak, og det medførte i en periode vrede hos de uafhængige forhandlere, fordi priserne hos Costco er lavere end i det uafhængige segment. Derfor faldt Sonovas salg på det private kommercielle marked tilbage, men vendte dog senere tilbage igen - blandt andet fordi selskabet vandt store markedsandele hos Costco som følge af beslutningen.

Sonova konkurrerer med både William Demant Holding og GN Resound på markedet for høreapparater, som også begge sælger høreapparater gennem Costco.

GN Resound er størst af de to danske hos Costco - blandt andet fordi selskabet sidder på kontrakten på levering af høreapparater til Costcos eget brand, Kirkland Signature.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen