Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Sonova-topchef: Audionova er en meget attraktiv tilføjelse

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, offentliggjorde for nylig købet af den hollandske høreapparatforhandler Audionova, der er blevet erhvervet for 830 mio. euro.

Og opkøbet skal på sigt bidrage stort til de finansielle resultater hos Sonova, der har en fast strategi om, at såkaldt vertikal integration - hvor producenten selv har stor aktivitet i detailleddet - skal være en fast del af væksten.

- I detail udvikler vi os helt i takt med vores strategi og i vores tilgang til markedet. Vertikal integration er en del af det. Vi vil tættere på slutbrugeren, vi vil have flere slutbrugerne ind i klinikkerne. Derudover vil vi med Audionova-købet gerne udnytte marginpotentialet i kanalen. Endelig vil vi gerne beskytte de professionelle audiologer i kanalen, siger Lukas Braunschweiler, der er administrerende direktør hos Sonova, til Ritzau Finans efter selskabets årsregnskab for 2015/16 onsdag morgen.

- Det er et strategisk træk fra os. Finansielt ser det godt ud, og det vil gøre os rigtig stærke i Europa - særligt i den nordlige del, der omfatter Holland, Tyskland og Polen. Købet vil løfte selskabets salg med omkring 20 pct., så det er et meget attraktivt køb, fortsætter topchefen.

Særligt beskyttelsen af audiologerne, som er en meget vigtig del af værdien for slutbrugerne, er væsentlig for Sonova, der generelt ser en mangel på professionelle audiologer i branchen, der udvikler sig med flere og flere shop-in-shop-koncepter, hvor servicen er skubbet lidt til siden.

- Den samlede løsning er produkter og service. Arbejdet fra audiologerne er meget vigtigt for værdien for slutbrugeren i detail-kanalen. Vi har et for lavt antal af audiologer over hele verden. Vi vil gerne beskytte professionen og hjælpe den fremad. Det værste ville være, at de helt forsvandt, så vi vil gerne beskytte den viden og kapacitet, der er i butikkerne, siger Lukas Braunschweiler.

SKAL BIDRAGE MARKANT TIL OMSÆTNING OG DRIFT

For hele regnskabsåret 2016/17 venter Sonova en salgsvækst på 4-6 pct. i lokale valutaer, mens driftsresultatet (EBITA) ventes at stige med 3-7 pct. - ligeledes i lokale valutaer.

De nye forventninger ligger en smule under Sonovas egne langsigtede forventninger om en salgsvækst på 5-7 pct. om året i lokale valutaer samt en vækst i driftsresultatet (EBITA) på 7-11 pct. om året. Men det skyldes blandt andet, at forventningerne ikke inkluderer opkøbet af Audionova. Den del ventes først at bidrage positivt fra regnskabsåret 2017/18.

Sonova venter, at Audionova vil bidrage med et nettosalg på 370 mio. schweizerfranc, når det er fuldt implementeret, og samtidig bringer købet selskabets andel af salg genereret fra detailaktiviteter op på 38 pct. fra 27 pct. Sonova regner desuden med, at opkøbet har en negativ effekt på omkring 1 pct.point på selskabets EBITA-margin.

I proformatal venter det schweiziske selskab, at implementeringen af Audionova - sammenholdt med de eksisterende forventninger - vil løfte selskabets salg med 22-24 pct. samt driftsresultatet (EBITA) med 15-19 pct. i det første år efter lukningen af handlen. EBITA-marginen i selskabet ventes over tid at blive 19-20 pct. mod tidligere 20-21 pct. på grund af lavere marginer i Audionova-delen. Til gengæld bidrager opkøbet med så meget omsætning, at det altså vil betyde stor vækst i driftsresultatet.

Sonova venter, at opkøbet af Audionova er endeligt gennemført mod slutningen af første halvår 2016/17 - altså omkring september eller oktober.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen