
Der er fortsat masser af potentiale i det globale høreapparatmarked, hvis man spørger schweiziske Sonova, der er verdens største producent af høreapparater.
Optimismen bunder blandt andet i, at penetrationen blandt folk med behov for høreapparater fortsat er lav, og at demografien tilsiger, at der kommer flere mennesker i den ældre befolkningsgruppe, som er potentielle høreapparatkunder i fremtiden.
I 2015 har markedet desuden udviklet sig stærkt, lyder vurderingen fra det schweiziske selskab. Det er dog i høj grad stor vækst på det amerikanske marked, der har trukket udviklingen, fordi Europa har haltet en del i særligt første halvår.
Ifølge præsentationsmaterialet fra Sonova i forbindelse med selskabets investordag i hovedkvarteret i Stäfa tirsdag, var enhedsvæksten i USA på over 10 pct. i første kvartal, faldende til omkring 7 pct. i andet kvartal og 4 pct. i tredje kvartal. Det giver dog fortsat en gennemsnitlig enhedsvækst på omkring 7 pct. i USA hidtil i 2015.
I Europa var enhedsvæksten omvendt negativ i både første og andet kvartal, blandt andet grundet en nedgang i Tyskland, hvor sammenligningsgrundlaget fra 2014 er hårdt.
Samlet set er potentialet dog fortsat stort - både i USA og Europa, lyder vurderingen fra Sonova.
»Vi kigger på et stærkt og sundt marked, der har leveret en god præstation indtil nu i 2015. Markedet har fortsat et rigtig godt potentiale«, siger Lukas Braunschweiler, der er administrerende direktør hos Sonova, i forbindelse med investordagen.
Kære læser
Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.
Med venlig hilsen
Redaktionen