Berlingske Business

Skattebesparelser driver mulig fusion af medicinalgiganter

US-PFIZER-IN-MERGER-TALKS-WITH-ALLERGAN-PLC
Pfizers topchef, Ian Reed, var torsdag ikke ligefrem undskyldende over for selskabets ønske om en reduktion af skattebetalingen. Han mener således, at de amerikanske selskabsskatter har sat selskabet tilbage i forhold til udenlandske rivaler. Foto:

Medicinalgiganten Pfizer forfølger en overtagelse af irske Allergan blandt andet for at spare amerikansk selskabsskat.

Handlen, der har en værdi på over 100 mia. dollar, vil potentielt flytte Pfizers skattebetaling fra USA til Irland. Fusionen er således et bevis på, at politiske tiltag fra Washington for at undgå lignende fusioner har været forgæves lyder det.

Det skriver Wall Street Journal.

US-PHARMA-EARNINGS-PFIZER-FILES

Pfizers topchef, Ian Reed, var torsdag ikke ligefrem undskyldende over for selskabets ønske om en reduktion af skattebetalingen. Han mener således, at de amerikanske selskabsskatter har sat selskabet tilbage i forhold til udenlandske rivaler.

- Vi kæmper med en hånd bundet på ryggen. Vi gør, hvad der er nødvendigt for at sikre, at vi fortsat kan innovere, siger Ian Reed, der ikke ville kommentere på det mulige opkøb, til Wall Street Journal.

Pfizers skatteprocent lå i 2014 på 25,5, hvorimod Allergan, der blandt andet producerer botox, i Irland havde en skatteprocent på 4,8.

Fusionen sætter yderligere fut i debatten om unddragelse af selskabsskat i USA, hvor præsidentkandidater i både den demokratiske og republikanske lejr vil lave tiltag, der skal sikre, at tendensen med at flytte selskaber ud af landet stopper.

PFIZER-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen