Berlingske Business

Schultz smækker døren i til Europa

thomas
Erhvervsjournalist, Thomas Mikkel Mortensen.

Han kom, han så, han sparede som en gal. Kåre Schultz trådte onsdag frem på scenen i Lundbeck med et massivt spareprogram i inderlommen.

At den nyudnævnte Lundbeck-topchef på blot tre måneder har formået at danne sig et detaljeret overblik over den kritiske situation i medicinalselskabet fra Valby, må siges at være imponerende. At der skal spares til den helt store guldmedalje i Lundbeck kommer dog ikke som nogen overraskelse.

Den store sparegrønthøster skulle på banen. Det var blot et spørgsmål om tid. Lundbeck har ikke formået at omstille sig fra de glade dage med supersællerten Cipralex, som klarede en stor del af omsætningen på det europæiske marked. Selskabet har gradvist flyttet sit fokus fra Europa til USA over de senere år, men går nu skridtet videre og satser fuldtonet på det amerikanske marked.

20BUSPix-Lundbeck-indvendig.jpg

Retfærdigvis skal det siges, at en lang række medicinalselskaber kæmper med de samme udfordringer på de europæiske markeder, som Lundbeck går og bokser med. Markedssituationen har ændret sig drastisk i Europa med pres på de offentlige sundhedsbudgetter og derfor også ringere muligheder for at opnå tilskud.

Kåre Schultz skar da også flere gange under onsdagens pressemøde sin frustration over de europæiske landes manglende villighed til at betale for nye medicintyper ud i pap. Og angav det som en af hovedårsagerne til, at han nu udskriver hundredvis af fyresedler til medarbejdere i den europæiske forretning. Europa vil stadig være at finde på verdenskortet i Valby. Det vil bare være i et langt mindre omfang, end Lundbeck historisk set har været vant til. Foruden et skarpt fokus på spareplanens herligheder gjorde Kåre Schultz også et stort nummer ud af ikke at bebrejde den tidligere ledelse for de vanskeligheder, som selskabet nu kæmper med.

lundbeck

»Jeg kan ikke give dig noget særlig godt svar på, hvad der er gået forud for det, som jeg har været med til her, for vi har ikke beskæftiget os med at analysere fortiden. Vi har beskæftiget os med, hvilken plan vi gerne vil have for fremtiden,« lød paraden fra Schultz på spørgsmålet om, hvorvidt den tidligere ledelse kunne have gjort noget anderledes.

Lundbeck-tophefen understregede samtidig, at der allerede var igangsat et større analysearbejde af selskabets udfordringer, da han trådte ind ad døren i Valby. Den nye omstruktureringsplan var blot en videreudvikling af en strategi, som allerede var undervejs, forklarede Schultz. Og dermed var han også så venlig at tydeliggøre, at han ikke har æren for hele den forkromede plan.

Lundbeck

De harmoniske vibrationer blev nydeligt returneret af selskabets finansdirektør, Anders Götzsche, der roste sin nye chef for at være lynhurtig til at sætte sig ind i selskabets problemstillinger og derefter foretage en skarp vurdering af, hvad Lundbeck skal satse på i fremtiden.

Nu må tiden vise, om harmonien og makkerparrets plan holder vand.

»Massefyring er en klassisk Kåre Schultz-aktion«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen