Berlingske Business

Sanofi og Boehringer drøfter milliardstor byttehandel

SANOFI-RESULTS/
Sanofi's hovedkvarter i Lyon, Frankrig. Foto:

Medicinalselskaberne Sanofi og Boehringer Ingelheim har indledt eksklusive forhandlinger om en byttehandel til et tocifret milliardbeløb, oplyser selskaberne i en fælles meddelelse.

Ender forhandlingerne med et positivt resultat, overtager Boehringer Ingelheim Sanofis datterselskab Merial, der laver medicin til dyr, mod til gengæld at afstå sin consumer healthcare-division, der omfatter håndkøbsmedicin, til Sanofi.

Da Merial værdisættes til 11,4 mia. euro, eller 85 mia. kr., mens værdien af Boehringers consumer health care-division er 6,7 mia. euro, skal Boehringer ifølge aftalen også betale 4,7 mia. euro kontant.

07BUSLuncbeck-1-111311.jpg

En transaktion vil gøre Sanofi til verdens største inden for consumer health. Boehringer Ingelheims consumer health-forretning ventes i 2015 at omsætte for 1,6 mia. euro, og lægges den omsætning oven i Sanofis eksisterende consumer health-forretning, ventes en omsætning på 5,1 mia. euro, hvilket svarer til en global markedsandel på 4,6 pct.

Tilsvarende vil Boehringer Ingelheim med en overtagelse af Merial nå op på en omsætning af veterinærmedicin på 3,8 mia. euro, hvilket rækker til en position som næststørst i verden.

Aftalen omfatter ikke Boehringer Ingelheims consumer healthcare-forretning i Kina. De bedst sælgende mærker i Boehringers consumer heahtcare-division tæller Buscopan mod mavesmerter, afføringsmidlet Dulcolax, multivitaminkapslen Pharmaton og Mucosolvan mod forkølelse.

På aktiemarkedet er byttehandelen blevet vel modtaget. Sanofi stiger således med 4,2 pct. i Paris. Boehringer er familieejet.

RB PLUS Region Sjælland: Stram økonomi kan gå ud over patient

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen