Berlingske Business

Sanofi kom først med ny generation af insulin

27BUSSoeren-Loentoft-Hansen.jpg
Resultatet af Novos forhandlinger med USAs sundhedsmyndigheder bliver afgørende for kursudviklingen – både hos Novo og hos konkurrenterne, siger Søren Løntoft Hansen. Arkivfoto: Liselotte Sabroe

Den franske medicinalkoncern Sanofi har umiddelbart sikret sig den bedste position på det amerikanske insulinmarked, som i de kommende år bliver centrum for en intens kamp.

Torsdag oplyste Novo Nordisks konkurrent Sanofi, at selskabet har fået godkendt sin nye, langtidsvirkende insulin, Toujeo, i USA, og at selskabet forventer at lancere produktet til april, samtidig med at selskabets nye topchef, 59-årige Olivier Bandicourt, tiltræder.

Nyheden er den seneste i en række, der kommer til at definere det insulinmarked, som Novo Nordisk skal agere på i de kommende år.

Hidtil har Sanofi og Novo Nordisk været ene om at have langtidsvirkende insulin, også kaldet basal insulin, på hylderne.

»Det er lige nu, krigen om insulinmarkedet for alvor starter, og det er især på det amerikanske marked, at slaget skal stå. Godkendelsen af Toujeo betyder, at Sanofi bliver den første, der får godkendt ét af den nye generation af insulinprodukter på det amerikanske marked,« siger Søren Løntoft Hansen, medicinalanalytiker i Sydbank.

FRANCE-POLITICS-INDUSTRY

»Selv om den tekst i indlægssedlen, som de amerikanske myndigheder har godkendt, ikke giver Sanofi mange fordele, så betyder det noget, at de kommer først på markedet, og man skal heller ikke underkende, at Sanofi er et veletableret navn og har en god markedsføringsmaskine,« siger Søren Løntoft Hansen.

Ifølge Søren Løntoft Hansen tæller salget af basal insulin for 110 mia. kr. eller cirka 70 pct. ud af et samlet insulinmarked på 156 mia. kr. Cirka halvdelen af al basal insulin bliver solgt i USA.

»Det betyder, at salget af basal insulin i USA udgør 35 pct. af det samlede verdensmarked for insulin, så USA er ekstremt interessant, mens Europa er knap så interessant. Her er der stor fokus på prisen, og det er svært at opnå tilskud til ny insulin,« siger Søren Løntoft Hansen.

Om godkendelsen af Toujeo, der reelt er en forbedret og mere koncentreret udgave af Lantus, betyder, at Sanofi nu har fremtidssikret sin position på insulinmarkedet, er dog for tidligt at sige. Både Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly kæmper for at få deres nye insulinprodukter på markedet.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Sanofi står i dag suverænt stærkest med Lantus, der er verdens bedst sælgende diabetesmiddel med et salg på mere end 47 milliarder kr. om året. Novo Nordisk har taget konkurrencen op med Levemir, men har måttet sande, at det ikke har været muligt at gøre Sanofi rangen stridig. Levemir solgte for godt 14 mia. kr. sidste år, hvilket gør insulinen til det femtemest solgte diabetesmiddel i 2014.

Men Lantus løber af patent i år, samtidig med at nye basalinsuliner har meldt deres ankomst.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen