Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Rystet dansk allergi-bekæmper tror stadig på USA

Billede
Det var lidt af en mavepuster, da MSD trådte ud af partnerskabet med den danske allergivirksomhed ALK, der dermed selv måtte overtage rettighederne til sine allergivacciner på det vigtige amerikanske marked. Foto:

Det var lidt af en mavepuster, da MSD trådte ud af partnerskabet med den danske allergivirksomhed ALK, der dermed selv måtte overtage rettighederne til sine allergivacciner på det vigtige amerikanske marked.

Det får dog ikke ALK til at droppe drømmen om at etablere sig på markedet på den anden side af Atlanten, fortæller selskabets fungerende administrerende direktør og bestyrelsesformand, Steen Riisgaard.

»Det er har ikke været i overvejelserne. Jeg tror på, at det bliver et stort og vigtigt marked. Det, der er sket, vil nok forsinke udviklingen på mellemkort sigt, men på længere sigt kan det gå hen og blive en god ting for ALK, at vi nu selv har kontrol over vores fremtid i Nordamerika,« siger han til Ritzau Finans.

I første omgang kører selskabet videre på de skinner, der allerede er blevet lagt i USA. ALK har en organisation i landet, der består af omkring 200 ansatte, og den del skal køre videre.

På længere sigt kræver partnertabet en helt ny strategi på markedet, og den proces kommer til at strække sig over nogle måneder.

Hård nyser

»Udviklingen på markedet bliver i hvert fald forsinket med den tid, det tager at udarbejde strategien, og der taler vi seks til otte måneder,« fortæller Steen Riisgaard.

Ikke et spørgsmål om penge og muskler

Den fungerende topchef kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt selskabet vil køre videre på det til tider vanskelige marked på egen hånd, eller om der kommer en ny partner i spil. Ifølge Steen Riisgaard har medicinalvirksomheden også det, der kræves for at udvikle videre på markedet.

»Min vurdering er, at det ikke kun er et spørgsmål om en masse penge og store muskler. Vores partner MSD havde mange penge og ressourcer. Det, der skal til, er nogle kreative overvejelser omkring, hvordan man får nedbrudt barriererne på markedet,« siger direktøren.

På det seneste har selskabet oplevet pæne vækstrater i Europa, hvor ALK med formandens egne ord har "fået hul på bylden". Og netop de europæiske erfaringer skal bruges i arbejdet med det amerikanske marked.

»Alle markeder er forskellige, men en hel del er også det samme. Der er nogle barrierer i USA, som vi begynder at finde vejen omkring i Europa,« siger Steen Riisgaard.

ALK

»Vi har eksempelvis haft gode erfaringer med at overbevise sygekasserne om, at når de betaler for behandling, så skal den være evidensbaseret frem for erfaringsbaseret. Det er vores tabletter. Den forandring skal vi også have igennem i USA, og det er den vej, verden går. Det er noget, vi selv har kunnet gå direkte ind og påvirke,« fortsætter han.

Påvirker ikke forventninger

Indtil videre er salget af tabletvaccinerne i USA ikke gået særligt godt. I første halvår solgte ALK for 49 mio. kr. i USA, hvoraf en stor del kom fra engangsbetaling. Det ser direktøren som et tegn på, at strategien indtil videre ikke har været optimal.

»Det var skuffende for både os og dem (MSD, red.). Vi står nu i en helt ny situation, hvor vi selv kan tage kontrol over vores fremtid i USA,« siger den fungerende direktør og formand.

ALK omsatte i 2015 samlet for 2,6 mia. kr. og gav et overskud på 344 mio. kr.

Allergiselskabet offentliggjorde det afsluttede samarbejde tirsdag aften i en fondsbørsmeddelelse, og ifølge Steen Riisgaard kommer det ikke til at påvirke selskabets 2016-forventninger. I meddelelsen blev MSD's beslutning begrundet med "en prioritering af ressourcer".

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen