Berlingske Business

Rivaler sender børsdarling i frit fald

billede
Den høje aktiekurs skyldes bl.a. store forventninger til salget af det store håb kaldet aScope. Det er et kamera, der kan føres ned i luftvejene på patienter, så læger kan se, hvad der sker dernede. Foto:

Stigende konkurrence fra internationale giganter går hårdt ud over den danske børsdarling Ambu A/S.

På bare tre uger er aktiekursen for Ambu A/S faldet med en fjerdedel med milliardtab for aktionærerne til følge.

Det skriver Finans.

Det er ifølge iagttagere sket, efter at store virksomheder som Olympus og Boston Scientific melder sig på vej i konkurrence med den danske virksomheds kerneprodukt.

»Ambu har fundet en niche, hvor selskabet har været et af de første. Men bare inden for de seneste måneder har vi set flere andre virksomheder, som har kastet sig over noget lignende. Det skræmmer markedet,« siger Morten Larsen, aktieanalytiker i ABG Sundal Collier til Finans.

Pengene strømmer ind i Vestas efter ekstraordinært år

Ambu er i de seneste år vokset markant og rundede med det nye årsregnskab i sidste uge en omsætning på 2 mia. kr. Væksten har givet sig udslag i en hastigt stigende aktiekurs, så virksomheden ved regnskabsårets afslutning var 17 mia. kr. værd.

Den høje aktiekurs skyldes bl.a. store forventninger til salget af det store håb kaldet aScope. Det er et kamera, der kan føres ned i luftvejene på patienter, så læger kan se, hvad der sker dernede.

Indtil nu har Ambu skilt sig ud fra konkurrenterne ved at lave produktet til éngangsbrug, så man undgår evt. smittefare mellem patienterne.Imidlertid melder japanske Olympus, herhjemme bedst kendt for digitalkameraer, sig klar til at gå ind på markedet for visualiseringsudstyr til engangsbrug. Det skal ske med en ny forretningsmodel.

»Første skridt på vejen mod denne model vil være at udvide vores aktiviteter inden for udstyr til engangsbrug,« skriver topchef Hiroyuki Sasa i selskabets nylige årsrapport, der viste en omsætning på 51,6 mia. kr.

Ambu

Samtidig har medicogiganten Boston Scientific med en årlig omsætning på 50 mia. kr. for nylig købt virksomheden Endochoice, der også laver udstyr til engangsbrug.Ifølge Ambu-topchef Lars Marcher er der dog ingen grund til bekymring.

»Der er ikke nogen ændringer på konkurrencesituationen. Ambu er stadigvæk totaldominerende inden for det her marked for engangsskoper,«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen