Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Riis: Jeg undervurderede trangen til CEO-rolle

Riis
Jakob Riis. Foto:

Det er trangen til at sidde med det ultimative ansvar, der har fået Novos topchef i USA, Jakob Riis, til at aflevere sin opsigelse i går. Hvad fremtiden bringer, vil blive annonceret inden alt for længe, men der er tale om et topjob.

Op til beslutningen om at opsige sin stilling som koncerndirektør måtte Jakob Riis i september 2016 se sin drøm om at stå i spidsen for Novo Nordisk briste, da valget som Lars Rebien Sørensens efterfølger i stedet faldt på Lars Fruergaard Jørgensen.

I stedet blev Jakob Riis udnævnt til rollen som topchef for Novo Nordisk i Nordamerika, der i store træk udgør halvdelen af Novos forretning.

»Har jeg undervurderet noget, så er det nok trangen til at stå i spidsen for en virksomhed. Uanset hvor spændende arbejdet i USA har været, så har jeg nok undervurderet trangen til at stå med det ultimative ansvar,« siger Jakob Riis til Ritzau Finans.

Jakob Riis Novo Nordisk - 2017

At han i første omgang sagde ja til at fortsætte i Novo, havde han allerede gjort sig klart i forbindelse med processen inden udnævnelsen af Lars Fruergaard Jørgensen som Novos næste topchef.

»Det er en historie, der starter med de sidste års forberedelse fra min side i forhold til muligvis at overtage CEO-posten i Novo Nordisk. Da jeg gjorde mine forberedelser gjorde jeg det også klart for mig selv, at jeg ville tage en tørn mere for Novo Nordisk, hvis det ikke blev mig.«

»Da valget så faldt på Lars Fruergaard, var det klart, at den store opgave handlede om USA, og det arbejde gik jeg også ind i i forventning om at kunne udfylde rollen i en længere periode,« siger Jakob Riis.

Novo-kronprins knuser konkurrenterne

Han vil forblive i Novo i en overgangsperiode for at sikre en smidig overgang til den nye chef for det nordamerikanske marked, Doug Lange.

Hvad fremtiden derefter bringer, vil blive annonceret om kort tid.

»Jeg har set efter virksomheder, der har kig på global vækst og har et sundhedsperspektiv samt et stærkt værdigrundlag. Jeg er gået efter, at der skulle være en bestyrelse, der ville bakke op om en ambitiøs vækstplan. Jeg er så blevet enig med en virksomhed, og det vil blive annonceret inden for ganske kort tid.«

»Men jeg har valgt ikke at gå ind i den farmaceutiske industri. Jeg har været utroligt stolt af mine 20 år i Novo, som jeg mener er en unik virksomhed, og jeg har ikke ønsket at gå videre i noget, hvor jeg hele tiden skulle sammenligne med Novo.«

Novo Nordisk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen