Berlingske Business

Rebien: Vi må skære vores langsigtede mål

Lars Rebien
Foto:

Novo Nordisks topchef, Lars Rebien Sørensen, erkender, at selskabet ikke når i mål med de fremsatte forventninger. Derfor reducerer han

Den udfordrende markedssituation i USA presser nu Novo Nordisk så meget, at medicinalkæmpen må skære i sine langsigtede mål.

Det fastslår Novo Nordisk-topchef, Lars Rebien Sørensen, i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal.

»Vi har revurderet vores langsigtede mål for væksten i resultat af primær drift og vores forsknings- og udviklingsstrategi i lyset af den udfordrende markedssituation i USA,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo

Lars Rebien

Markedssituationen i USA er i løbet af 2016 blevet signifikant mere udfordrende med en negativ indvirkning på den fremtidige prisfastsættelse for Novo Nordisks produkter.

 

Derfor indikerer de foreløbige forventninger til 2017 en lav encifret vækst i salget og en flad til lav encifret vækst i resultat af primær drift, begge opgjort i lokale valutaer, skriver Novo Nordisk i regnskabet.

Jesper Høiland

Hvad angår de langsigtede finansielle mål anser Novo Nordisk det ikke længere for muligt at nå det mål om vækst i resultat af primær drift på 10 procent, der blev fastsat i februar 2016. Målet er derfor blevet revideret, og Novo Nordisk sigter nu efter en gennemsnitlig vækst i resultat af primær drift på 5 procent.

»Vi er derfor i gang med at reducere vores globale omkostningsbase og må desværre sige farvel til nogle af vores dygtige medarbejdere. Fremadrettet er vi overbevist om, at vores stærke produktportefølje med innovative produkter som Tresiba®, Victoza® og semaglutid vil sætte os i stand til at opfylde vores reviderede vækstmål,« siger Lars Rebien Sørensen.

Læs mere om Novo-Nordisk regnskabet ved at klikke her.

Novo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen