Berlingske Business

Rebien: Rige kinesere og brasilianere vil afløse europæerne

Novo Nordisks koncernchef Lars Rebien Sørensen.
Novo Nordisks koncernchef Lars Rebien Sørensen. Foto:

De britiske og tyske regeringer strammer prisskruen på medicin. Rige patienter i Kina og Brasilien vil udfylde hullet efter Europa, siger Novo Nordisks topchef til Financial Times.

Èn af grundene til, at Novo Nordisk har måtte slække en smule på sine høje vækstambitioner, og dermed indkassere kursfald på aktiemarkederne, er vestlige regeringens svindende evne til at betale for høje priser for ny, innovativ medicin.

Det forklarer Novo Nordisk topchef, Lars Rebien Sørensen, i et interview i dagens udgave af den ansete britiske finansavis, Financial Times.

NOVONORDISK-DENMARK/

Problemet er især udtalt i Europa.

"Mange, mange lande i Europa siger: Lad os kun bruge generiske produkter (kopi-produkter, red.), for de koster ikke så meget. USA betaler i dag for innovationen i den globale farmaindustri," siger Lars Rebien Sørensen til den britiske finansavis.

Ifølge avisen ser Lars Rebien Sørensen rige patienter i vækstmarkeder som Kina og Brasilien som dem, der træder til og udfylder det brud i vækstkurven, som Europa efterlader.

"Hvis økonomierne i Europa ikke vokser, så bliver det svært at introducere nye og højt prissatte produkter," siger han til Financial Times, der bruger det stigende pres mod Novo-aktien som udgangspunkt for interviewet.

larsrebien

Avisen konstaterer, at Novo Nordisks tredje kvartals salg og indtjening lå under analytikernes forventninger, og at selskabets forventning om høj éncifret vækst i 2014 både på top og bundlinjen har ført til nervøsitet blandt investorerne.

Over for avisen erkender Lars Rebien Sørensen, at det er blevet sværere at levere de høje vækstresultater, som markedet er blevet forvænt med.

"Forventningerne er høje. Men det er noget, vi er blevet vandt til ... Mange farmaselskaber ville brække deres arm for at levere en underliggende salgsvækst på 13-14 pct.," siger Lars Rebien Sørensen til Financial Times med henvisning til selskabets salgsvækst i tredje kvartal.

At Novo Nordisk sætter sin lid til, at rige kinesere og brasilianere vil købe selskabets dyre produkter, når europæerne ikke vil, er ikke nyt.


aaa
I forbindelse med lanceringen af den nye, langtidsvirkende insulin i Europa valgte selskabet at sætte prisen højt, selvom det ville betyde at en række europæiske lande ville begrænse adgangen til tilskud til medicinen. Prisen blev imidlertid sat efter, hvad rige patienter på de nye vækstmarkeder var villige til at betale.

Rebiens beskrivelse af konsekvenserne af den manglende europæiske vilje til at betale for nye produkter, kommer efter, at sundhedsmyndighederne på et af Europas største medicinalmarkeder, England, onsdag indgik en ny femårig prisaftale med farmaindustrien.

Aftalen, som industrien ifølge BBC kalder "hård" og bygget på "myter", betyder, at priserne på patentbeskyttet medicin ikke må stige de næste to år, og kun må stige med to pct. om året i de efterfølgende tre år. Prisstigninger herud over, må industrien selv æde i sig.

Også på det andet store medicinalmarked i Europa, Tyskland, hvor Novo Nordisk for nylig valgte at droppe lanceringen af Tresiba, fordi selskabet ikke kunne opnå en ordentlig pris for sin nye medicin, er priserne under pres. Mandag besluttede den tyske regering at fastholde sin benhårde rabatpolitik trods protester fra medicinalindustrien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen