Berlingske Business

Positive signaler før ekspertmøde om Novos Semaglutid

Novo Nordisk Bekymrede investorer: Ærkerivalen Sanofi kan skabe
Foto:

Det er positive signaler for Novo Nordisks nye diabetesmiddel Semaglutid, der kan læses ud af de orienteringsdokumenter, der er lagt frem op til mødet i et ekspertudvalg under den amerikanske lægemiddelstyrelsen, FDA, hvor udvalget skal tage stilling til, om det vil anbefale en godkendelse af midlet i USA.

Det mener aktieanalytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen.

BM

Han hæfter sig ved, at ekspertpanelet vil diskutere en mulig hyppigere forekomst af øjensygdomme forårsaget af Semaglutid. Men det er ikke overraskende, påpeger han. Og det er næppe heller bekymrende, mener han:

- Vi ser ikke med stor bekymring på et eventuelt diskussionsemne omhandlende diabetisk øjensygdom. Ved et kraftigt fald i blodsukkeret kan diabetikere opleve øjensygdom og med en markant blodsukkersænkende effekt i Sustain-programmet med Semaglutid kan det formentlig være årsagen til den øgede forekomst. Hertil kommer, at der ikke er GLP-1 receptorer i øjet. Vi anser det dog som sandsynligt, at der på Semaglutids indlægsseddel kunne komme en form for advarsel/foranstaltning om, at har diabetikeren øjensygdom, bør man undgå brug af Semaglutid hvilket også er tilfældet for andre diabetesbehandlingsmidler, noterer analytikeren i sin optakt til mødet i ekspertpanelet.

23BUS20170922-154605-1-1546.jpg

Søren Løntoft Hansen ser også i dokumenterne, at panelet vil diskutere en mindre risiko for hjerte-kar-tilfælde ved anvendelsen af Semaglutid. Det er ifølge analytikeren positivt, at panelet overhovedet vil tage emnet op. Det giver mulighed for, at Novo kan få den fordel ved det nye middel noteret på indlægssedlen og kan anvende det i markedsføringen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen