Berlingske Business

Patienter støtter medicinalgiganters hemmeligheder

Medicinal
Medicinalselskaber offentliggør kun en brøkdel af deres forskningsresultater og holder størstedelen af informationerne for sig selv, men de europæiske myndigheder vil nu forbyde den praksis. Foto:

Et lækket notat fra medicinalindustrien har løftet sløret for, hvordan medicinalselskaber forsøger at bekæmpe besværlige sager fra lægemiddelstyrelser, der kræver, at selskaberne offentliggør deres egne resultater fra kliniske forsøg, ved hjælp af lobbyisme fra patientgrupper.

Det skriver den britiske avis the Guardian.

Medicinalselskaber offentliggør kun en brøkdel af deres forskningsresultater og holder størstedelen af informationerne for sig selv, men de europæiske myndigheder vil nu forbyde den praksis. Det vil gøre uafhængige forskere i stand til at granske resultaterne og tjekke selskabernes påstande om sikkerheden og effektiviteten af deres produkter, mener myndighederne.

Medicinalindustrien mener derimod, at forbuddet vil mindske udbuddet af ny medicin, fordi det vil gøre investeringer i forskning mindre attraktivt, når resultaterne skal deles med offentligheden. Og det synspunkt bakkes op af flere patientgrupper.

»Det understreger det faktum, at patientgrupper, der bliver betalt af medicinalindustrien, vil gå i clinch med myndighederne for dem. Der er en skjult dagsorden her,« udtaler Tim Reed, medlem af vagthunden Health Action International, til the Guardian.

»Patientgrupperne vil sige at, at de synes, at det er en god idé at holde data fra kliniske tests hemmelige, og de får opmærksomhed, fordi de formodes at repræsentere de lidende. Men industrien bruger dem til at fremføre synspunkter om, at man ikke får innovativ medicin, hvis medicinalindustrien skal afsløre alle sine hemmeligheder i kliniske tests,« uddyber han.

En nylig undersøgelse af medicinsk forskning anslår, at kun omkring halvdelen af alle kliniske tests bliver offentliggjort i deres helhed, og at de positive resultater bliver publiceret dobbelt så ofte som de negative.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen