Berlingske Business

Patentudløb udløser mandag viagra-kopi til halv pris

PFIZER-BRITAIN/VIAGRA
Foto:

Medicinalselskabet Pfizer har lavet en billigere Viagra-pille for at komme konkurrence i forkøbet.

Efter knap 20 år med monopol på Viagra-pillen får selskabet bag produktet, Pfizer, fra på mandag hård konkurrence på markedet for potensmidler.

Det sker, når selskabets patent udløber, og andre selskaber dermed kan komme ind på markedet. Flere selskaber har allerede varslet en ny, væsentligt billigere pille, og det har fået Pfizer til at reagere.

Mandag udkommer nemlig en ny pille fra selskabet.

Den er - i modsætning til den oprindelige blå Viagra-pille - hvid, og den kommer til at koste cirka halvdelen af den originale pille.

RB PLUS Syge patienter kan have fået falsk medicin

Ifølge det amerikanske nyhedsbureau AP er prisen på den oprindelige pille cirka 65 dollar per styk, hvilket svarer til godt 400 kroner.

Medicinalselskabet Teva Pharmaceuticals har allerede meldt sin ankomst på markedet med et billigt alternativ til Viagra-pillen. Og flere selskaber ventes at følge trop til sommer.

Det er ikke usædvanligt, at medicinalselskaber overlader handlen af et medikament til andre firmaer, når patentet udløber.

Men Pfizer har altså ikke planer om at træde ud af markedet.

- Vi mener ikke, at Viagras historie er færdig. Det her bliver bare et nyt kapitel, lyder det fra Jim Sage, der er præsident for den amerikanske afdeling for Pfizer Essential Health.

mads

Ifølge den amerikanske urolog Matthias Hofer vil Pfizers billige pille formentlig blive et hit blandt Viagra-brugerne.

- De (forbrugerne, red.) vil være ekstatiske hvis de kan spare nogle penge og stadig få mærkevareproduktet fra Pfizer, siger Matthias Hofer fra Northwestern Memorial Hospital i Chicago.

Viagra blev lanceret i 1998 som en hjælp til mænd, der lider af impotens.

Siden da har midlerne Cialis og Levitra også set dagens lys, og de får også snart konkurrence fra øvrige konkurrenter. Det sker i efteråret 2018.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen