Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Orphazyme indleder børsproces

aaa
Foto:

Biotekvirksomheden er klar til at blive børsnoteret. Selskabets nuværende aktionærer vil beholde deres aktier

Biotekvirksomheden Orphazyme er klar til at gå på børsen, fremgår det af en såkaldt intention-to-float-meddelelse til fondsbørsen. Aktier for op 600 mio. kr. står til at blive solgt.

»Dagens meddelelse markerer et vigtigt skridt for Orphazymes strategiske rejse. Vi ser frem til at invitere nye aktionærer og gå med på rejsen på at hjælpe patienter,« udtaler bestyrelsesformand Georges Gemayel i meddelelsen.

29BUS20170828-155435-3BM-16.jpg

Berlingske fortalte om børsnoteringen for ca. to måneder siden. Dengang var vurderingen, at den danske biotekvirksomhed Orphazyme ville få en værdi på godt en milliard kr. Selskabet oplyser tirsdag morgen, at planen er at udstede sælge nye aktier for 600 mio. kr. og det endelige udbud vil blive offentliggjort i det kommende prospekt. Normalt vil der få ca. to uger fra en intention-to-float til prspektet bliver offentligjort. Det betyder, at Orphasyme bliver børsnoteret om fire-fem uger.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, siger, at kommende investorer skal være forsigtige i deres tilgang til Orphazyme. For det er en virksomhed, hvor man kan tjene mange penge, men også en hvor man kan tabe alt.

29BUS20170828-155434-3BM-16.jpg

»I biotek virker det enten, og er meget værd, eller også virker det ikke , og er det ingenting værd. Det er ikke ligesom Carlsberg, der i et kvartal ikke når indtjeningsmålet, men så klarer sig bedre i næste kvartal,« siger Per Hansen.

Han henviser til 1990’ernes reklamer for Kinderæg, hvor man fik at vide, at der er tre gode ting ved de særlige chokoladeæg: chokoladen, legetøjet ind i og overraskelsen ved at åbne det hele.

»Biotek er to-tredjedele Kinderæg. Man gør noget ved folkesundheden og kan tjene nogle penge, og nu mangler vi bare overraskelsen, og vi kan så håbe, at transformationen fra projekt til produkt, viser sig at virke,« siger Per Hansen.

29BUS20170828-155435-3BM-16.jpg

Orphazyme, der blev stiftet i København i 2009, er i fuld færd med at udvikle en ny klasse lægemidler til behandling af degenerative sygdomme. Den lægemiddelkandidat, der er længst fremme i udviklingen, er i øjeblikket i færd med at blive testet i den sidste fase inden en eventuel myndighedsgodkendelse. Lægemidlet, der kaldes Arimoclomol, er rettet mod behandling af den genetiske lidelse Niemann-Pick. Studiet forventes at være fuldendt i andet kvartal af 2018.

Selskabet hentede i begyndelsen af 2015 150 mio. kroner fra en række investorer, og de penge blev suppleret af en yderligere kapitalrejsning på 104 mio. kroner i marts i år.

Selskabet har brug for flere penge, fordi Orphazyme til sommer næste år begynder sit hidtil største kliniske studie inden for sygdommen ALS, med omkring 200-300 patienter, og her skal der bruges frisk kapital.

Adm. direktør Anders Hinsby ejer sammen med de øvrige stiftere ejer omkring fem pct. af selskabet, mens blandt andre Novo Ventures og andre venturefonde som LSP, Sunstone, Aescap, Idinvest og Kurma også er i ejerkredsen.

Forud for det kommende prospekt vil de eksisterende aktier blive lagt samen.  Hvordan sammensætningen af den fremtidige ejerstruktur vil blive afgjort af hvor mange aktier ejerne vælge at sælge. Ingen af de eksisterende aktionær har planer om at sælge deres aktier, og derfor vil  noteringen ske gennem et udbud af nye aktier.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen