Berlingske Business

Opkøb og sparerunde halverer Ambus overskud

TIL BM AMBU-LOGO
AMBU Foto:

Ambu kom ud af 2012/2013 med en markant forbedring i omsætningen, men på bundlinjen er overskuddet halveret.

Det fremgår af medicoselskabets årsregnskab.

Omsætningen landede på 1383 mio. kr. i 2012/13 mod 1045 mio. kr. i 2011/12, og EBITDA-overskuddet er også hævet til 235 mio. kr. fra 204 mio. kr.

Ambu har dog særlige poster på 61 mio. kr. relateret til rådgivere i forbindelse med købet af King Systems og opsigelse af medarbejdere, og det har fået EBIT-resultat til at dykke til 100 mio. kr. fra 145 mio. kr. sidste år.

De finansielle poster er negative med 30 mio. kr. mod blot 1 mio. kr. i finansielle poster i 2011/2012, og det skyldes hovedsageligt omkostninger til finansiering ved køb af King Systems, skriver Ambu.

På bundlinjen er resultatet før skat således halveret til 70 mio. kr. mod 144 mio. kr. sidste år, mens resultatet efter skat lander på 48 mio. kr. mod 110.

Ambu venter i 2013/2014 en omsætning på 1,6 mia. kr., en EBIT-margin på 12-14 pct. og en organisk vækst på 5-7 pct. i danske kroner.

De frie pengestrømme ventes at ende på 100-120 mio. kr., mens der ventes en gearing på 2,5 (nettorentebærende gæld / EBITDA før særlige poster).

ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen