Berlingske Business

Omsætningsdyk i Zealand Pharma gav blodrødt resultat

zealand
Arkivfoto: CEO Davis H. Solomon ved et pressemøde. Foto:

Biotekselskabet Zealand Pharma havde 2,3 mio. kr. i omsætning i tredje kvartal og landede et minus på 34,6 mio. kr. på bundlinjen.

Det fremgår af regnskabet for tredje kvartal af 2013, hvor Zealand også skruer lidt ned for udgifterne resten af året.

I samme kvartal af sidste år var der noget mere tryk på forretningen, da Zealand Pharma omsatte for 37,4 mio. kr. og havde et underskud på 0,6 mio. kr.

zealand

Forsknings- og udviklingsomkostningerne er også faldet i perioden - til 30,4 mio. kr. fra 39,3 mio. kr. et år tidligere - mens administrationsomkostningerne er steget lidt og posten »andre driftsindtægter« er svundet kraftigt ind til 0,9 mio. kr. fra 8,3 mio. kr. i tredje kvartal af 2012.

Zealand Pharma nedjusterer forventninger til sine nettodriftsomkostninger i 2013 relativt kraftigt. Zealand venter nu udgifter for 195-205 mio. kr. i år mod tidligere 210-240 mio. kr. I årets første ni måneder var udgifterne på i alt lidt under 150 mio. kr.

Zealand Pharma venter stadig at få flere licensbetalinger fra partneren Sanofi i året end dem, der er rapporteret for årets første ni måneder - indtil videre 3,4 mio. kr. Det kan dog ikke gøres mere konkret end det, skriver Zealand Pharma.

Til BM / BT / Scanpix

Sanofis udrulning af Lyxumia, som Zealand Pharma har udviklet, har på det seneste bragt diabetesmidlet til markedet i Japan. Det er i forvejen godkendt i Europa, hvor det allerede er på markedet i udvalgte lande, samt i en række andre lande - dog ikke USA.

Biotekselskabet havde 358 mio. kr. i likvide beholdninger og værdipapirer ved udgangen af tredje kvartal.

Zealand Pharma

I millioner kr.3. kvt. 20133. kvt. 2012Ændr.
i pct.
Omsætning2,337,4-94%
Driftsresultat-35-0,04--87400%
Nettoresultat-34,6-0,6--5667%

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen