Berlingske Business

Øv-sager presser Novo Nordisk til mere åbenhed

05BUSPix-Novo.jpg
Novo Nordisk og Leo Pharma følger i kølvandet på to store europæiske medicinalkoncerner og indfører større åbenhed omkring forsøgsrapporter. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Efter et par kritiske historier i medierne det seneste halve års tid har Novo Nordisk ikke længere tid til at vente på EUs nye åbenhedsregler. Leo Pharma følger trop, mens Lundbeck afventer.

At Novo Nordisk og Leo Pharma nu følger trop med de to europæiske medicinalkoncerner Roche og GlaxoSmithKline og øger adgangen til forsøgsrapporter og rådata fra medicinforsøg skyldes ikke kun politisk pres fra europæiske politikere, patientgrupper og forskere.

Den nye politik kommer også som følge af, at Novo Nordisk tidligere på året kom under pres for øget åbenhed, efter at Berlingske i samarbejde med British Medical Journal (BMJ) satte fokus på den gruppe af diabetesmidler, der går under navnet inkretiner, og som amerikanske forskere frygter kan øge risikoen for kræft.

05BUSPix-Novo#2.jpg
05BUSPix-Novo#2.jpg

Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza tilhører denne gruppe af lægemidler, men var dog ikke med i de amerikanske forskeres undersøgelser.

BMJ og Berlingskes undersøgelse satte blandt andet spørgsmålstegn ved, om alle data om inkretin-midlerne var blevet offentliggjort. Sagen bruges i dag af British Medical Journal i tidskriftets Open Data-kampagne som ét ud af fem eksempler på, at medicinalindustrien skjuler kritiske data. Blandt de andre eksempler er diabetesmidlet Avandia fra GlaxoSmithKline og influenzavaccinen Tamiflu fra Roche.

Novo Nordisk mener ikke, at selskabet har skjult data eller undladt at offentliggøre kritiske data, men blandt andre SFs medlem af Europa-Parlamentet Margrete Auken har været ude og opfordre selskabet til mere åbenhed.»Mads Krogsgaard Thomsen (Novo Nordisks øverste forskningschef, red.) har selv udtalt, at firmaet ikke har set et eneste tegn på, at der skulle være sammenhæng mellem Victoza og øget kræftrisiko i bugspytkirtlen. Nu har Novo en god mulighed for at tilslutte sig den progressive del af industrien,« sagde Margrete Auken til Berlingske 12. juni i år.

05BUSLeo-Pharma-i-Ballerup-.jpg

I september i år beskrev Ekstra Bladet endvidere, hvordan Novo Nordisk ikke havde offentliggjort informationer om flere dødsfald i forbindelse med diabetesmidlet Novo Norm for 15 år siden. Novo Nordisk har afvist påstanden og siger, at selskabet har beskrevet dødsfaldene.

Mistilliden til selskabets medicinforsøg bekymrer imidlertid ledelsen.

»Vi er meget utilfredse med den mistillid, der er opstået til, hvordan vi behandler data. Det kan påvirke folks lyst til at deltage i forsøg fremover, og så får vi svært ved at lave ny medicin i fremtiden,« siger Peter Kristensen, direktør for global udvikling hos Novo Nordisk.

Det er én af grundene til, at selskabet ikke har ønsket at vente at se, hvordan EMAs nye åbenhedspolitik ender.

01BUSPix-Novo.jpg

Leo Pharma har ikke på samme måde været under pres for at offentliggøre data, men støtter alligevel åbenhed, fordi selskabet mener, at det er til gavn for patienterne.

»Vi har været lidt forsigtige med øget åbenhed, da det kan betyde, at man mister forretningshemmeligheder. Men vi har valgt meget hårdt at sige, at hvis noget er en fordel for patienterne, skal man gøre det,« siger Kim Kjøller, SVP og global udviklingsdirektør hos Leo Pharma.

Danmarks næststørste medicinalselskab, Lundbeck, der blandt andet har været under beskydning i USA for at nedtone og skjule alvorlige bivirkninger ved selskabets depressionsmidler, vil ikke følge trop med Novo Nordisk og Leo Pharma.

Selskabet vil dog følge industriorganisationens anbefalinger og gør allerede ifølge Lundbecks øverste ansvarlige for forskning og udvikling, Anders Gersel Pedersen, 80 til 90 pct. af det, som Novo Nordisk og Leo Pharma har sagt, at de vil gøre.

»Vi vil gerne afvente, hvad man bliver enige om på EU-plan frem for at begynde at lave vores eget system. Vi synes ikke, vi har et problem med den måde, vi offentliggør data på i dag. Men vi har på den anden side heller ikke et problem med at skulle tilpasse os nye regler,« siger Anders Gersel Pedersen.

01BUSPix-Novo.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen