Berlingske Business

Össur-chef: Det koster penge at spare penge

ICELAND-ECONOMY-TECHNOLOGY
»Omkostningerne er steget på grund af de spareinitiativer, som vi har gennemført« siger Jón Sigurdsson til Ritzau Finans. Foto:

Fra andet halvår vil selskabets spareplan slå igennem og forbedre resultaterne.

Andet kvartal og første halvår som helhed har vist et fald i den islandske protese- og skinneproducent Össurs resultater på trods af en omsætningsfremgang. Ekstraordinære omkostninger har ædt de ekstra indtægtskroner, men allerede fra andet halvår vil selskabets spareplan slå igennem og forbedre resultaterne. Det fortæller administrerende direktør Jón Sigurdsson til Ritzau Finans.

I andet halvår sendte stigende omkostninger inden for salg- og marketing samt generelle- og administrative omkostninger resultatet før skat ned på 11,3 mio. dollar mod 13,3 mio. dollar i andet kvartal sidste år. Det på trods af, at omsætningen steg 3,3 mio. dollar til 106,0 mio. dollar.

»Omkostningerne er steget på grund af de spareinitiativer, som vi har gennemført. Vi har gennemført omkostningstiltag, det vil spare os 8 mio. dollar om året om årligt og 5 mio. dollar i andet halvår. De tiltag har kostet os 4,5 mio. dollar,« siger Jón Sigurdsson til Ritzau Finans.

En del af planen har været at udflytte den nordamerikanske produktion til Mexico, hvor arbejdskraften er billigere. Den udflytning er mere eller mindre helt på plads nu.

»Det har vi gennemført og har eksekveret planen. Vi kommer til at spare omkring 4 mio. dollar om året bare på den flytning. Vi har gennemført den nu, og det har allerede skabt besparelser. Det har kompenseret for en advers udvikling på det amerikanske marked,« siger Jón Sigurdsson.

Jón Sigurdsson understreger, at hvis man fjerner engangsomkostningerne fra regnskabet, er bruttomarginen på linje med sidste års.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen