Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Obama-eksperter vil ændre amerikansk marked for høreapparater

INDONESIA-USA
Foto:

En stribe eksperter og ingeniører med direkte reference til USA's præsident, Barack Obama, vil ændre markedsmekanismerne på det amerikanske marked for høreapparater betydeligt.

Det er et træk, der kan ende med at vende op og ned på balancen på markedet og have stor betydning for særligt audiologerne, men også høreapparatproducenterne, herunder danske William Demant og GN Resound.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra den amerikanske audiologiforening, American Academy of Audiology, som refererer til forslag fremsat af President's Council of Advisors on Science and Technology (PCAST), der er et organ af USA's ledende forskere og ingeniører indført af Barack Obama i 2009.

gn

Den overvejende motivation for fire anbefalinger givet af PCAST er at øge tilgangen til høreapparater for de op mod 30 mio. hørehæmmede i USA samt løfte gennemsigtigheden i systemet.

Blandt andet opfordrer eksperterne til, at de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) opretter en ny klasse af høreapparater og høretest, der kan blive solgt i håndkøb eller online af personer med milde til moderate høretab. Samtidig bør denne klasse af høreapparater fritages fra den vanlige kvalitetsgodkendelsesproces og i stedet ensrettes mere med standarderne inden for forbrugerelektronik.

Et andet afgørende element i de foreslåede ændringer er, at audiologer og tilpassere af høreapparater - i lighed med eksempelvis optikere - skal forpligtes til at udlevere en kopi af foretagne høretest til forbrugeren, så denne frit kan opsøge den bedst mulige løsning for sig selv. Udleveringen af de enkelte høretest skal være gratis og uden forpligtelse til at købe et bestemt produkt, lyder anbefalingen fra PCAST.

GN

Samtidig opfordres der også til, at alle forhandlere af høreapparater, både i butik og online, ligeledes får adgang til høretest, uden at det koster butikken eller forbrugeren noget.

Ifølge PCAST vil tiltagene skulle forbedre adgangen til høreprodukter i USA, både på gennemsigtighed og pris. Indtil nu er der blot tale om forslag, men både sundhedsmyndighederne Food & Drug Administration (FDA) og handelsorganisationen Federal Trade Commission (FTC) har autoritet til at indføre de foreslåede ændringer.

Bekymring hos AAA

Hos brancheorganisationen American Academy of Audiology (AAA) er man bekymret over de foreslåede ændringer - og hvilken betydning det kan få på sigt.

BRITAIN-PHARMACEUTICAL-GSK-FILES

Derfor forbereder organisationen sig på at gå i dialog med myndighederne, inden eventuelle ændringer bliver gennemført.

- AAA er naturligvis bekymret for den potentielle effekt af disse anbefalinger for både patienter, audiologer og audiologi-praksis generelt. Effekten kan være meget dybtgående og fundamentalt ændre måden, hvorpå hørevelfærd praktiseres i USA. Den fulde rapport (fra PCAST) ventes offentliggjort om syv til ti dage, og AAA vil søge mulighed for at diskutere vores bekymringer med både FDA og FTC, skriver audiologiforeningen i meddelelsen.

Organisationen finder det overvejende sandsynligt, at der vil blive gennemført visse ændringer på markedet for hørevelfærd i USA inden for det kommende år, fremgår det.

WDH

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen