Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nyslået bestyrelsesformand: Sådan har Kåre Schultz forvandlet Lundbeck

Coloplast
Coloplast-topchef Lars Rasmussen blev torsdag formiddag taget i ed som ny bestyrelsesformand for medicinalselskabet Lundbeck. Foto:

Coloplast-topchef Lars Rasmussen fik sin ventede fødselsdagsgave, da han torsdag blev valgt til ny bestyrelsesformand for Lundbeck på selskabets generalforsamling i Valby. Den nye formand er stor fan af topchef Kåre Schultz' hestekur.

Lars Rasmussen fik torsdag en flyvende start på sin 57 års fødselsdag, da Coloplast-bossen blev præsenteret for en gave til lige knap en million kroner. Det skete da, medico-direktøren torsdag formiddag blev taget i ed som ny formand for medicinalselskabet Lundbeck, hvilket giver et årligt udbytte på 900.000 kr. Lars Rasmussen har været en del af Lundbecks bestyrelse siden 2013, men træder nu et ekstra skridt op ad rangstigen og overtager bordenden i Valby-selskabet fra svenske Håkan Björklund, der har ønsket at stoppe efter lige godt to år i formandsstolen.

Lars rasmussen

Lundbeck har ligget og rodet rundt i den store patentgrøft de senere år, men siden ansættelsen af Kåre Schultz som ny topchef sidste forår er selskabets aktiekurs braget i vejret. Markedet har ganske enkelt blåstemplet Kåre Schultz' slagplan for, hvordan Lundbeck kommer tilbage på vækstsporet.

Kåre Schultz’ hestekur i Lundbeck består grundlæggende af tre elementer: Først en grundig rengøring i organisationen efterfulgt af skarp omkostningskontrol. Dernæst et stramt fokus på at sikre en bedre indtjening ved at satse benhårdt på Lundbecks kerneforretning. Som et tredje punkt har Kåre Schultz øget det danske medicinalselskabs tilstedeværelse på det vigtige amerikanske marked.

Kåre Schultz

Topchefens tre første regnskabspræsentationer i spidsen for Lundbeck resulterede alle i massive stigninger til selskabets aktie. Under Schultz' ledelse er Lundbecks markedsværdi siden maj sidste år steget med mere end 17 mia. kr.

Den nyslåede Lundbeck-formand, Lars Rasmussen, mener, at markedet har belønnet det danske medicinalselskab, fordi Kåre Schultz har formuleret og fremlagt en meget klar strategi for Lundbeck, som går på, at selskabet fremover udelukkende vil satse på at udvikle medikamenter inden for fire forskellige sygdomsområder: Depression, skizofreni, Parkinsons og Alzheimers.

Lundbeck/Schultz

Det snævre fokus har desuden været en kæmpe håndsrækning til Lundbecks ansatte, mener Lars Rasmussen.

Du har været med både før og efter Kåre Schultz. Hvad har ændret sig, efter han er blevet topchef?

»Jeg kender Kåre fra tidligere og var også med til at ansætte ham. Jeg synes, at Kåre er et rigtig godt valg. Han har sat en meget klar retning for, hvad det er, selskabet skal. Der er lavet en meget klar vision for selskabet, hvor der bliver taget en masse fravalg. Når du vælger meget fra, bliver du samtidig meget fokuseret. Det er en kæmpe hjælp for alle medarbejdere i Lundbeck. Det store bidrag, som Kåre kommer med, er, at han fokuserer selskabet på en meget klar målgruppe. Jeg er meget stor tilhænger af, at man bliver rigtig god til at gøre nogle få ting, for så har man chancen for at blive enestående.«

Du har siddet i Lundbecks bestyrelse et par år, inden Kåre Schultz kom til som direktør. Hvad var det grundlæggende problem for selskabet, før I fik en ny topchef, der ændrede selskabets fokus?

»Det har jeg ikke lyst til at tale om. Det synes jeg ikke er passende.«

Lars Rasmussen har siden 2008 været koncerndirektør for Coloplast, der i dag har en markedsværdi på over 100 mia. kr. Posten som topchef i Coloplast lægger dog ikke så meget beslag på Lars Rasmussens tid, at han ikke også har rum til at begå sig i en række andre virksomheder.

Schultz

Du bliver formand for Lundbeck i dag, du bliver nyt bestyrelsesmedlem i William Demant i næste uge og er i forvejen medlem af bestyrelsen i Axcel. Er du ved at forberede en ny karriere som bestyrelsesmedlem på fuld tid?

»Jeg har været administrerende direktør for Coloplast i snart otte år. Coloplast er et selskab, som er vokset mere end markedet i mange år. Det er ganske enkelt et selskab, som kører godt. Jeg har under mine år som administrerende direktør i Coloplast lært rigtig meget, som jeg gerne vil bruge i en bestyrelsessammenhæng. Jeg har hele tiden haft en til to bestyrelsesposter. Min intention på den lange bane er at have to poster: En menig bestyrelsespost og en formandspost.«

Men du har nået et punkt i dit arbejdsliv og en alder, hvor det er naturligt, at du begynder at planlægge »anden halvleg« af din karriere. Dine nye bestyrelsesposter er vel ikke landet på dit bord helt ud af det blå?

»Jeg lever et liv, hvor jeg er vant til at planlægge, men det her er ikke et udtryk for planlægning som sådan. Jeg har ikke gået og planlagt, at jeg skulle være formand for Lundbeck. Der er opstået en mulighed for at blive formand nu. Jeg kender selskabet godt. Jeg kender bestyrelsen og direktionen godt. Jeg synes, at det er dygtige folk, som kan skabe noget virkelig interessant. Det vil jeg gerne være en del af.«

30BUSTil-bm-business-f-Lund.jpg

Er du stadig topchef i Coloplast om to år?

»Ja da. Men sagen er, at vi selvfølgelig er flere om at bestemme det.«

Ja, men hvis du selv kan afgøre sagen, så er du stadig koncernchef i Coloplast om et par år?

»Det er helt klart.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen