Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Nye resultater cementerer flot Semaglutid-pakke

Salgsvækst øger Novos overskud med otte milliarder Nyt forsøg
Novo Nordisk hovedkvarter. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2014) Foto:

Novo Nordisks seneste resultater med den langtidsvirkende GLP-1-analog Semaglutid cementerer en rigtig flot samlet pakke for midlet, der er blevet undersøgt i seks forskellige fase 3a-studier og på den baggrund nu bliver forberedt til registreringsansøgning i både USA og Europa.

Sådan lyder i hvert fald vurderingen fra Frank Hørning Andersen, der er senioranalytiker hos Jyske Bank.

Han hæfter sig dog også ved, at forventningerne til det såkaldte Sustain 6-studie var skruet i vejret, efter at Novo Nordisk for nylig viste bemærkelsesværdige resultater med GLP-1-analogen Victoza i Leader-studiet, der dokumenterer, at midlet reducerer risici for hjerte-kar-tilfælde.

Diabetesmiddel mindsker hjerterisiko: Novo-kurs i vejret Medicin

Lignende resultater har det danske medicinalselskab nu bevist med Semaglutid, og det er rigtig fornuftigt for de fremtidige muligheder.

»Det er nogle meget gode resultater, og det cementerer en rigtig god pakke for Semaglutid. Forventningerne til Sustain 6 var også øget efter resultaterne fra Leader-studiet, så i det lys er det måske ikke så overraskende«, siger Frank Hørning Andersen til Ritzau Finans.

»Havde man ikke haft resultater fra Leader-studiet, ville man nok være endnu mere overrasket, men det er stadig flotte resultater, så det er en god dag for Novo«, fortsætter han.

NOVONORDISK-TRESIBA/

Arvtager for victoza

Semaglutid er en GLP-1-analog til dosering én gang ugentligt, mens det storsælgende Victoza, som Novo har som flagskib på GLP-1-markedet netop nu, er til dosering én gang dagligt.

Og på sigt kan Semaglutid blive en rigtig god afløser for netop Victoza, som trods sin position som klar markedsleder i GLP-1-segmentet på det seneste har tabt lidt markedsandele i konkurrence med blandt andet Trulicity fra amerikanske Eli Lilly.

»Resultaterne er understøttende for vores topsalgsestimat for Semaglutid. Vi tror fortsat på, at det kan nå et topsalg på mere end 4 mia. dollar. Det er et produkt, som vi ser som arvtager for Victoza, og som skal være med til at beskytte GLP-1-markedet for Novo Nordisk, der få hård konkurrence fra blandt andet Trulicity lige nu«, siger Frank Hørning Andersen, der dog fortsat venter, at der også vil være et marked for Victoza i fremtiden efter de flotte data fra Leader-studiet.

Novo

Med de seks Sustain-studier bag sig ser fremtiden under alle omstændigheder fornuftig ud for Novo Nordisk omkring GLP-1-markedet.

»På den lidt længere bane vil jeg tro, at der kommer lidt et paradigmeskift over mod midler til dosering én gang ugentligt i stedet for én gang dagligt, men jeg tror stadig, at Victoza vil have et marked fremover. Victoza er lige nu det eneste GLP-1-produkt på markedet, der har vist mindsket risici for hjerte-kar-tilfælde«, siger Frank Hørning Andersen.

»Med den store pakke af data for Semaglutid ser det ud til at være et bedre produkt end Trulicity, og det er vigtigt for Novo Nordisk«, fortsætter Jyske Banks senioranalytiker.

Rebien

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen