Berlingske Business

Nye produkter bliver afgørende for Lundbeck

Lundbeck_produkter_Business
Ulf Wiinberg, administrerende direktør Lundbeck: »Den største svingfaktor vil være i de nye produkters succes.« Foto:

Lundbeck vil i de kommende år fortsætte arbejdet med at blive mere flerstrenget i sit salg, så selskabet i mindre grad er afhængig af ét stort produkt.

Det fortæller administrerende direktør Ulf Wiinberg under en kapitalmarkedsdag, mandag.

Patentudløbet på antidepressivet Cipralex i Europa i 2014 skaber et midlertidigt hul i indtjeningen, som skal lukkes med en række nye lægemidler.

En række faktorer vil afgøre, præcis hvor succesfuldt Lundbeck udvikler sig. Det drejer sig om det nye produktsalg, omfanget af produktlanceringer, den underliggende volumenvækst i markedet samt effekten af selskabets effektivitetsprogrammer.

- Men den største svingfaktor vil være i de nye produkters succes, understreger Ulf Wiinberg.

Han og den øvrige ledelse ser potentiale for langsigtet vækst og mere end en fordobling af salget frem mod 2020. Det vil i givet fald give Lundbeck en omsætning på over 30 mia. kr.

Ulf_Lundbeck_Business

Målsætningen for de kommende år er derudover, at Cipralex i 2018 er erstattet med Lundbecks nye antidepressiv Brintellix. Året efter - i 2019 - skal vækstmarkedernes betydning for Lundbeck være fordoblet.

Lundbeck har, ud over Brintellix, en række lægemidler på vej på markedet. Det gælder det langtidsvirkende skizofrenimiddel Abilify Maintena, som spås et topsalg for Lundbeck på 2,5 mia. kr., alkoholpillen Selincro, der er lanceret på en række markeder i Europa, og spås et salg på omkring 2 mia. kr.

I pipelinen har Lundbeck desuden skizofrenimidlet, Brexpiprazol. Det udvikles i samarbejde med Lundbecks japanske partner Otsuka og er i den afsluttende fase 3-udvikling mod skizofreni. Dertil kommer, at Lundbeck på baggrund af dyrestudier ser potentiale for Brexpiprazol i en række andre indikationer, herunder depression, posttraumatisk stresssyndrom samt som behandling

Også Alzheimersmedicinen LU AE58054, der netop er kommet i fase 3-udvikling kan blive en vigtig vækstdriver for Lundbeck.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen