Berlingske Business

Ny styrelse skal bremse ventetid på ny medicin

medicin
Når en medicinalvirksomhed ansøger om godkendelse af et nyt lægemiddel, skal sagsbehandlingen som udgangspunkt være afsluttet inden for 240 dage. I 2013 skete det i 93 pct. af tilfældene. I 2014 var andelen af sager afsluttet inden for tidsfristen faldet til 67 pct., mens andelen lå på 72 pct. efter årets første tre måneder. Foto: Iris

Den nye sundhedsminister har genetableret Lægemiddelstyrelsen. Det var på høje tid, mener industrien.

Siden den tidligere regering i 2012 valgte at nedlægge den selvstændige Lægemiddelstyrelsen og fusionere den ind i Sundhedsstyrelsen, er sagsbehandlingstiderne for godkendelse af nye lægemidler vokset markant. Det viser de nyeste tal fra Sundhedsstyrelsen.

Situationen har ført til voldsom kritik fra den stærke danske medicinalindustri, og det er en væsentlig grund til, at den nye sundhedsminister, Sophie Løhde (V), som en af sine første embedsgerninger har valgt at genetablere Lægemiddelstyrelsen. Det sker med virkning fra årsskiftet, hvor en helt ny Styrelse for Patientsikkerhed også opstår.

11BUSLoehde.jpg

»Lægemiddelområdet har de senere år ikke fået den bevågenhed, den fortjener, og det kommer blandt andet til udtryk i form af længere sagsbehandlingstider for godkendelse af medicin,« siger Sophie Løhde om baggrunden for at genetablere Lægemiddelstyrelsen.

Hvis ikke Danmark kan levere en meget høj kvalitet inden for lægemiddelområdet, frygter ministeren, at virksomheder vil overveje, om de vil blive i Danmark.

Når en medicinalvirksomhed ansøger om godkendelse af et nyt lægemiddel, skal sagsbehandlingen som udgangspunkt være afsluttet inden for 240 dage. I 2013 skete det i 93 pct. af tilfældene. I 2014 var andelen af sager afsluttet inden for tidsfristen faldet til 67 pct., mens andelen lå på 72 pct. efter årets første tre måneder.

Medicin

Ifølge Sundhedsstyrelsen er en del af forklaringen på faldet, at antallet af ansøgninger er vokset kraftigt siden 2013. Det burde dog ikke være et problem, da det er industrien selv, der betaler for sagsbehandling og rådgivning i forbindelse med godkendelser. Samlet betalte industrien sidste år omkring 400 mio. kr.

»Udfordringen er, at aktiviteten i styrelsen svinger meget, samtidig med at styrelsen har haft svært ved at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere. Det er en ledelsesmæssig og organisatorisk opgave at få det til at gå op, og det bliver der forhåbentlig rettet op på med en ny, fokuseret organisation,« siger Ida Sofie Jensen, koncernchef i Lægemiddelindustriforeningen, Lif.

DF: Vi skal have råd til den dyre medicin RB PLUS Apotekerne fa

I foråret kritiserede Ida Sofie Jensen på vegne af medicinalindustrien kraftigt Sundhedsstyrelsens indsats på lægemiddelområdet og foreslog i Berlingske Business genetableringen af en ny, slagkraftig Lægemiddelstyrelse.

Hun kalder Sophie Løhdes initiativ for positivt og visionært:

»Det er et klart signal om, at der kommer fokus på et af de store nye erhverv i Danmark.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen