Berlingske Business

Ny positiv holdning til eksperimentel medicin

kræftens
COP110 Kræftens Bekæmpelses hovedkontor i København. Foto:

Kræftens Bekæmpelse hjælper patienter, som lægerne har opgivet, med at få adgang til lægemidler, der endnu ikke er godkendt af myndighederne.

Det er ikke mange år siden, at danske kræftpatienter måtte rejse til Tyskland eller USA, hvis de ville prøve lykken med ny eksperimentel medicin. Nu er danske lægers holdning ændret, og blandt andre Kræftens Bekæmpelse hjælper syge patienter med at få kontakt til medicinalvirksomheder, som er i gang med at udvikle ny kræftmedicin, fortæller overlæge og lægefaglig redaktør Jens Oluf Bruun Pedersen fra patientorganisationen.

»Det varierer, men min vurdering er, at der i Danmark i øjeblikket foretages forsøg med omkring en snes nye lægemidler mod kræft. Forsøgene gennemføres på de store hospitaler i Aalborg, Aarhus, Odense, Vejle samt på Rigshospitalet og i Herlev,« siger han.

»Før i tiden søgte danske patienter i stort tal til udlandet, men nu er vi blevet lidt vaksere til at have de eksperimentelle behandlinger herhjemme. Alle de store onkologiske afdelinger gennemfører forsøg med ny kræftbehandling, og vi overvåger løbende forsøgene og sørger for at få dem kommunikeret til kræftpatienterne. I dag er man mere villig til at eksperimentere – det gælder både patienter og læger, og hvis det er åbent og gennemsigtigt, hvordan det foregår, er det okay og en måde at blive klogere på,« siger Jens Oluf Bruun Pedersen, som oplyser, at det offentlige betaler for eksperimentel behandling, når en række forudsætninger er opfyldt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen