Berlingske Business

Ny Novo-topchef: Usikkerheden hersker i USA

Lars Rebien S
Her ses Novos nye administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, sammen med den netop afgåede topchef, Lars Rebien Sørensen Foto:

Novo Nordisk tager hul på et år, hvor usikkerheden på det amerikanske marked stadig hænger som en tung sky over det danske selskab. Novos nye topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, fastslår, at miljøet på det amerikanske marked er blevet mere uforudsigeligt.

Novo havde fuld fart på indtjeningen i 2016 og lander et overskud på hele 38 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 9 pct. For fremtiden får Novo dog noget mere vanskeligt ved at skovle milliarderne hjem. Novo må i sit årsregnskab nedjustere sine forventninger til det indeværende år, så den danske medicinalkoncern nu ser risiko for, at både omsætning og indtjening vil falde i 2017 målt i lokal valuta.

Patienter i USA sagsøger Novo Nordisk for priskartel

Det betyder kort fortalt, at der nu er fare for, at Novo Nordisk for første gang i mange år risikerer, at selskabets salgsvækst udvikler sig negativt. Det er fortsat en heftig priskrig på det amerikanske insulinmarked, der lægger et alvorligt pres på selskabets vækstkurver. Årsagen til alle Novos kvaler er, at selskabet er blevet presset til at give store rabatter på sine nøgleprodukter i USA.

Den udløsende faktor i den omfattende priskrig har været, at amerikanske Eli Lilly i slutningen af 2016 kom på markedet med en kopiversion og langt billigere udgave af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus, som tilhører det franske medicinalselskab Sanofi.

Novo Nordisk i Bagsværd

På en telekonference torsdag morgen erkender Novos nye topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, at Novo Nordisk er ramt af en amerikansk modvind.

»Vi kan alle se, at der er mange diskussioner om prisniveauet for medicin i USA. Vi er meget komfortable med vores prissætning for 2017, men vi opererer i et mere uforudsigeligt miljø end tidligere,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

13BUSPm-NNIT-182123.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen