Berlingske Business

Novozymes rider på sundhedsbølgen

Mælk
Novozymes har et enzymsystem, som kan fjerne mælkesukkeret i mælk. Laktosefri mælk er i store dele af verden blevet et sundhedsbrand. Foto:

Forbrugernes appetit på sundere fødevarer stiger. Enzymgiganten Novozymes er med på bølgen og ser fortsat store perspektiver indenfor fremstillingen af sunde fødevarer.

Sundhedsbølgen er skyllet ind over danske og udenlandske fødevarevirksomheder. Pres fra forbrugerne og politiske trusler om øgede afgifter har fået massevis af virksomheder til at sadle om og begrænse sukker og fedtstoffer i deres produkter.

Enzymgiganten har også fået sin bid af det voksende marked for sundere fødevarer. Selskabet skriver i sit regnskab for første kvartal, at særligt salget til bagerindustrien og til fremstilling af sunde fødevarer har været med til at trække væksten indenfor forretningsbenet føde- og drikkevarer, hvor salgsvæskten steg med 16 pct. i danske kroner.

Novozymes

Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen ser fortsat store perspektiver, når det gælder efterspørgslen på sundere fødevarer.

»Det er et meget spændende segment inden for fødevarefremstilling. Forbrugerne er jo i vores del af verden blevet mere og mere optagede af sundhed. Der findes et stort segment, som tænker meget på indholdet af fødevarer og sunde alternativer,« siger Peder Holk Nielsen.

Benny Loft

Novozymes har særlig succes med et enzymsystem, som kan fjerne mælkesukkeret i mælk. Det betyder, at den stigende gruppe af laktoseintolerante kan nyde et glas mælk uden efterfølgende at blive ramt af maveproblemer.

Derudover er den laktosefri mælk blevet populær, fordi den henvender sig til forbrugere, som gerne vil undgå sukker.

»Det er et område, der vokser meget, meget hurtigt, fordi laktosefri mælk i store dele af verden er blevet et sundhedsbrand. Det trækker virkelig godt,« siger Peder Holk Nielsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen