Berlingske Business

Novozymes nedjusterer for tredje gang i år

Novozymes
Foto:

Salgsvæksten i Novozymes er lavere end forventet, hvilket betyder, at enzymkæmpen må nedjustere endnu en gang.

Novozymes nedjusterer på ny forvetningerne til 2016. Det fremgår af selskabets regnskab onsdag.

Mens Novozymes tidligere forudså en organisk salgsvækst 2-4 procent i danske kroner, venter enzymgiganten nu en salgsvækst på 2 procent i danske kroner.

Benny Loft

Samtidig nedjusteres selskaberne til salgsvæksten til 0-1 procent i danske kroner mod tidligere 1-3 procent som følge af de justerede forventninger til væksten.

»Vores nye innovative løsninger er kommet langsommere fra start, end vi havde forventet, og derfor er vores salgsvækst lavere, end vi havde forventet ved årets start,« siger Novozymes' adm. direktør, Peder Holk Nielsen i forbindelse med regnskabet.

Billede

Nedjusteringen sker på grund af udfordrede vaskemiddel-, føde- og drikkevare- samt landbrugsmarkeder. Novozymes arbejder blandt andet sammen med amerikanske Monsanto om mikrobiologiske løsninger til landmændene, så de kan få mere ud af deres marker. Men landmændene køber færre af produkterne, når der er lavvande i kassen.

Derfor forventes salget til landbrugs- og foderindustrien fortsat at udvise moderat vækst, skriver Novozymes i regnskabet.

På trods af dagens skuffende nedjustering forventer Novozymes stadig at nå en vækst i periodens resultat på 8-9 procent, oplyser selskabet.

»Vi arbejder os igennem denne lavvækstperiode ved at flytte ressourcer til kundevendte tiltag, accelerere innovation og reducere vores omkostningsniveau på andre områder. Vores pipeline med bæredygtige biologiske løsninger er stærk, og vi vil lancere en række lovende nye produkter i de kommende kvartaler,« siger Peder Holk Nielsen.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen