Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Novozymes holder kursen i årets første regnskab

Novozymes
Novozymes sender sit regnskab for årets første kvartal på gaden. Foto:

Novozymes leverer som forventet med sit regnskab for årets første kvartal. Enzymgiganten fastholder sine forventninger til salgsvæksten for hele året, men lavere valutakurser betyder, at selskabet nedjusterer resultatet i danske kroner.

Novozymes har nogenlunde styr på sine enzymkedler og fastholder sine forventninger til 2016. Det fremgår af selskabets regnskab for årets første kvartal.

Det betyder, at enzymgiganten fra Bagsværd fortsat regner med en salgsvækst i lokal valuta på 3-5 pct. Lavere valutakurser betyder dog, at selskabet nedjusterer forventningerne til væksten i salget i danske kroner fra 3-5 pct. til nu 1-3 pct.

Det er udsigterne til, at den amerikanske dollar vil udvikle sig svagere end ventet ved årets begyndelse, der får Novozymes til at forudse et lavere resultat i dansk valuta. Siden nytår er dollarkursen faldet med omkring 4 pct. i forhold til den danske krone.

vv

Novozymes har flere kvartaler i træk været under pres i selskabets største division, der leverer enzymer til vaskemidler. I onsdagens kvartalsregnskab kan selskabet dog vise fremgang i netop det forretningsben, da Novozymes solgte for omkring 50 mio. kr. mere sammenlignet med det tilsvarende kvartal af 2015.

Det er især i lande som Kina og Indien, at Novozymes har oplevet medvind på vaskemiddel-siden, mens også det stærkt konkurrenceprægede amerikanske marked viser gode takter.

»Der var en solid vækst i salget i Nordamerika drevet af øget efterspørgsel efter vaskemidler af høj kvalitet, og der var en svagt positiv tendens på det europæiske marked,« skriver selskabet i sit regnskab.

Tina/Novozymes

Enzymselskabet skuffer i stedet især i sin division for landbrug og foder, hvor salget faldt med næsten 8 pct. sammenlignet med den tilsvarende periode i 2015. Det fald forklarer Novozymes blandt andet med, at den nordamerikanske såsæson allerede blev indledt i slutningen af 2015, hvilket har været med til at forskubbe det sædvanlige indkøbsmønster.

Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen erklærer sig tilfreds med, at selskabet er i stand til at fastholde kursen for 2016.

»Jeg er meget tilfreds med vores salgsvækst i 1. kvartal 2016 set i lyset af det flotte 1. kvartal, vi havde sidste år. Vi forventer en højere organisk salgsvækst i 2. kvartal end i 1. kvartal. Vores rentabilitet er også på niveau med forventningerne, og vi er godt på vej mod at nå de mål, vi satte i januar,« siger Peder Holk Nielsen i forbindelse med regnskabet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen