Berlingske Business

Novozymes’ guldæg i tilbagegang

Novozymes’ guldæg i tilbagegang - 1
Foto:

Novozymes salg var under pres i andet kvartal af 2009. Fald i salget af ingredienser til brændstoffet fremstilling af bioethanol i USA og finanskrisen er hovedårsag til Novozymes’ tilbagegang i april, maj og juni.

Den negative historie for Novozymes’ aktionærer er, at USAs ethanolproducenter har det hårdt. Og det rammer verdens største procent af ingredienser til fremstilling af det grønne brændstof, Novozymes, på sit absolut største marked.

Salget af guldæggene i selskabets mest lovende forretning falder, men Novozymes nævner i kommentarerne til halvårsregnskabet bevidst ikke, hvor meget der er tale om.

Salg steg tre procent

Novozymes’ koncernsalg steg første halvår med tre procent målt i danske kroner, men salget faldt tilsvarende tre procent i dollars. Den positive historie er, at resultat af den koncernens primære drift steg syv procent første halvår 2009, og det øgede overskudsgraden. Det samlede salg steg tre procent til 4,2 mia. kr..

»Markedsudsigterne er fortsat uklare, men vi fastholder vores forventning om en svagt positiv salgsvækst for hele året. I forhold til vores udmelding efter første kvartal venter vi nu endnu lavere vækst i vores omkostninger, så vi kan fastholde vores helårsforventninger til indtjeningen i danske kr.,” siger administrerende direktør Steen Riisgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen