Berlingske Business

Novozymes’ guldæg i tilbagegang

Novozymes’ guldæg i tilbagegang - 1
Foto:

Novozymes salg var under pres i andet kvartal af 2009. Fald i salget af ingredienser til brændstoffet fremstilling af bioethanol i USA og finanskrisen er hovedårsag til Novozymes’ tilbagegang i april, maj og juni.

Den negative historie for Novozymes’ aktionærer er, at USAs ethanolproducenter har det hårdt. Og det rammer verdens største procent af ingredienser til fremstilling af det grønne brændstof, Novozymes, på sit absolut største marked.

Salget af guldæggene i selskabets mest lovende forretning falder, men Novozymes nævner i kommentarerne til halvårsregnskabet bevidst ikke, hvor meget der er tale om.

Salg steg tre procent

Novozymes’ koncernsalg steg første halvår med tre procent målt i danske kroner, men salget faldt tilsvarende tre procent i dollars. Den positive historie er, at resultat af den koncernens primære drift steg syv procent første halvår 2009, og det øgede overskudsgraden. Det samlede salg steg tre procent til 4,2 mia. kr..

»Markedsudsigterne er fortsat uklare, men vi fastholder vores forventning om en svagt positiv salgsvækst for hele året. I forhold til vores udmelding efter første kvartal venter vi nu endnu lavere vækst i vores omkostninger, så vi kan fastholde vores helårsforventninger til indtjeningen i danske kr.,” siger administrerende direktør Steen Riisgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen