Berlingske Business

Novozymes-direktør: Kina er blevet mindre

Benny Loft
ccc Foto:

2014 blev et hårdt år for Novozymes i Asien. Her faldt salget med 3 pct. i kr. og 2 pct. i lokal valuta i forhold til 2013. Og i Asien var det især det kinesiske marked, der gjorde knuder. Og det var både fald i salget i føde- og drikkevare- samt vaskemiddelindustrien.

- Når vi kigger på Kina som land, så vokser vi ikke i 2014, siger finansdirektør i Novozymes Benny Loft på et pressemøde tirsdag, efter selskabet tidligere på dagen kom med regnskab for fjerde kvartal 2014.

- Vi er faktisk mindre der end tidligere. Det er ikke, fordi det er konkurrenter, der skubber os ud. Markedet er simpelthen mindre, siger Benny Loft.

I 2014 voksede salget af vaskemidler til producenterne med 3 pct. kr. og 4 pct. i lokal valuta i forhold til 2013. Væksten var drevet af øget enzympenetration i alle prislag med henblik på at øge vaskeevnen, muliggøre vask ved lave temperaturer og erstatte traditionelle kemikalier i vaskemidler.

- Der er masser af muligheder på vaskemidler. Så vi har en masse nye aktiviteter - man skulle tro det snart var slut, men det er det ikke, siger Benny Loft.

- Det gælder både, når man taler om at vaske rent renere, hygiejne og meget andet. Og efterhånden som vi får vækst i udviklingsmarkederne, hjælper vi producenterne med at få enzymer ind i vaskemidler, uden de skal investere stort, siger finansdirektøren.

Salget i divisionen i fjerde kvartal 2014 steg 1 pct. organisk i forhold til det kvartalet i 2013. Og den svagere vækst skyldes blandt andet, at forbrugerne har købt flere produkter i midt- og lavprissegmentet i stedet for i højprissegmentet.

- Vi har mange år, hvor vaskemidler har vækstet med 10 pct. og det bliver nok ikke i 2015, hvor vi kommer op på de 8-9 pct. igen. Men pipelinen er stærk, så det føler vi os trykke ved, siger Benny Loft.

novozymes

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen