Berlingske Business

Novozymes-chef: Stabilitet er vigtigere end vækst

Novozymes
Hos Novozymes er stabilitet er mere afgørende end en bestemt vækstrate i verdensøkonomien. Her ses selskabets topchef, Peder Holk Nielsen.   Foto:

For den danske enzymgigant Novozymes er stabilitet i markederne vigtigere end den eksakte størrelse på væksten i verdensøkonomien. Usikkerhed sænker interessen for innovation, siger selskabets topchef, Peder Holk Nielsen.

Den danske enzymkæmpe Novozymes er mere afhængig af stabile markedsforhold end af et bestemt væksttempo i den globale økonomi. Det forklarede selskabets topchef, Peder Holk Nielsen, på en kapitalmarkedsdag i København tirsdag.

»Det er selvfølgelig interessant for os, om verdensøkonomien vokser med 2,5 pct. eller 3 pct., men det er ikke afgørende. Vi skal i forvejen lægge fem-seks pct. ovenpå,« siger Peder Holk Nielsen med henvisning til, at selskabet satser på at vokse med mellem 7-9 pct. organisk i år.

Novozymes

Logikken for Novozymes er den, at hvis selskabets kunder lever i en meget dynamisk verden, så bruger de deres kræfter på at håndtere de nære udfordringer i stedet for at tænke på, hvordan deres produkter skal se ud om to og tre år. Derfor bliver det sværere for Novozymes at få innovation ud i markedet.

Et konkret sted, hvor Novozymes er blevet ramt af den problematik, er den amerikanske vaskemiddelindustri, hvor benhård konkurrence har fået flere af de store aktører til at lancere store marketingskampagner i kampen om kunderne frem for at tænke på, hvordan deres kommende produkter skal tage sig ud.

Benny Loft

Novozymes sidder på omkring 48 pct. af markedet for enzymer på verdensplan. Den nærmeste konkurrent er amerikanske Dupont, der sidder på omtrent 20 pct.

Den danske enzymkæmpe står bag to tredjedele af alle investeringer i hele verden, når det gælder industrielle enzymer. Siden 2000, da Novozymes blev udskilt fra Novo Nordisk, har enzymproducenten investeret over 18 milliarder kr. i forskning og udvikling.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen