Berlingske Business

Novozymes-chef: Derfor har amerikanske forbrugere flere penge

Novozymes
Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen påpeger, at væksten i det amerikanske privatforbrug i høj grad er drevet af, at energipriserne er markant lavere i USA sammenlignet med Europa. Foto:

De amerikanske forbrugere har langt flere penge mellem hænderne end de europæiske, men i sammenligningen mellem de to kontinenter er der en tendens til at glemme, at energipriserne i USA er blevet halveret, siger Novozymes' topchef Peder Holk Nielsen.

De amerikanske forbrugeres større appetit på at svinge deres kreditkort bliver ofte målt op imod europæernes manglende købelyst.

I den direkte sammenligning mellem de to kontinenter er der en tendens til at glemme, at de amerikanske forbrugere primært bruger flere penge, fordi benzinpriserne i USA er blevet halveret. Sådan lyder analysen fra Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen.

22BUSPeder-Holk-Nielsen.jpg

»Her i landet taler vi jo om, at olieprisen er faldet. Og vi kan også godt se, at benzinpriserne er faldet lidt, men i USA er det hele halveret. Amerikanerne køber jo deres benzin og olie i dollar, hvilket betyder, at deres kørselsomkostninger og hele deres energiregning er blevet halveret. Det synes jeg ofte, at man glemmer i Europa, siger Peder Holk Nielsen.

Novozymes-direktøren peger på, at det er den primære forklaring på, at der er en helt anderledes dynamik i USA.

»Det betyder altså bare, at den amerikanske forbruger har fået et meget, meget større rådighedsbeløb. Og det gør bare, at der er en helt anderledes dynamik i USA nu. Så USA bevæger sig hurtigt frem, men også med de usikkerheder, der opstår, når man begynder at løbe hurtigt. Europa flytter sig ikke særlig hurtigt. Det er jo meget sigende, at der kan skrives lange artikler, når vækstforventningerne ændrer sig med 0,1 procentpoint. Det fortæller lidt om, hvilken skala vi bevæger os på,« siger Peder Holk Nielsen.

Novozymes

Novozymes havde i regnskabsårets første kvartal en organisk vækst i Europa på 4 pct., mens væksten i Nordamerika til sammenligning landede på 15 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen