Berlingske Business

Novozymes begynder året helt som forventet

Novozymes Novozymes neddrosler forventninger trods rekordindtjen
Novozymes regnskab i første kvartal ser ud som forventet Foto:

Novozymes kommer ud af første kvartal med et resultat før skat på 772 millioner, præcis som ventet.

Der gemmer sig hverken positive eller negative overraskelser i enzymproducenten Novozymes' regnskab for første kvartal.

Bagsværd-virksomheden følger meget præcist det spor, man allerede har lagt ud for 2017.

Således ligger den realiserede salgsvækst på fire procent præcis i det interval mellem tre og seks procent, som ledelsen har meldt ud for året.

Og resultatet efter skat på 772 millioner kroner ligger én ubetydelig million fra det vægtede gennemsnit af analytikernes forventning, som Ritzau Estimates offentliggjorde inden regnskabet.

18BUSNovo-Nordisks-nye-insu.jpg

- Vi har haft en god start på året. De fleste af vores markeder har udviklet sig pænt, og indtjeningen var høj. Jeg er glad for de fremskridt, vi gør inden for vores strategiske prioriteter.

- Vi har også set fremgang i vores innovationspipeline, så alt i alt en positiv udvikling i første kvartal, konkluderer administrerende direktør Peder Holk Nielsen.

Det er fortsat vaskemiddel-divisionen, der står for den største bid af omsætningskagen. Her steg omsætningen med tre procent, målt i danske kroner.

I føde- og drikkevaredivisionen var der vækst i salget af stivelse og bryggeriingredienser, mens man oplevede tilbagegang inden for bagemidler.

Samlet gik divisionens salg dog frem med ni procent sammenholdt med samme periode sidste år.

1

Novozymes tog i januar i forbindelse med fremlæggelsen af årsregnskabet for sidste år konsekvensen af faldende vækst og nedlagde 198 stillinger.

Samtidig blev kræfterne i højere grad rettet mod de markeder, hvor man oplever den største vækst.

Novozymes fastholder sine forventninger til det samlede 2017-regnskab.

Peder Holk Nielsen, Novozymes

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen