Berlingske Business

Novo/Sydbank: Kæmpe nyhed med Tresiba-ansøgning

Novo får godkendelse til at sælge fedmemedicin i Europa Novos
Overskrift
Foto:
 

Det er en vigtig nyhed for Novo Nordisk, at medinalkoncernen har besluttet at genindsende registreringsansøgningen for selskabets nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, i USA.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, over for Ritzau Finans.

Novo Nordisk har torsdag meddelt, at det venter at sende registreringsansøgning til den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, inden for en måned, hvilket også gælder for insulinmixet Ryzodeg.

- Det er måske den positive mest positive nyhed i Novo Nordisk-øjemed i 2015 og den altoverskyggende kurstrigger. Nu kan Novo komme ind på det kæmpestore insulinmarked i USA, som udgør 70 pct. af hele markedet, siger Søren Løntoft Hansen.

MARKETS-STOCKS/

- Det er et marked på 55 mia. kr., og det er derfor meget vigtigt, at Novo Nordisk får Tresiba på markedet, før konkurrencen for alvor bliver intensiveret inden for basal insulin, siger han med henvisning til konkurrenterne, franske Sanofi og amerikanske Eli Lilly.

Indsendelsen kommer lidt mere end to år efter, at FDA valgte at stikke et kæp i hjulet for Novos planer for Tresiba og Ryzodeg i USA, da lægemiddelstyrelsen valgte ikke at godkende registreringsansøgningerne og sende Novo Nordisk tilbage til flere forsøg i studierne.

Konkurrenten Sanofi har i starten af 2015 fået godkendt sin pendant til Tresiba, Toujeo, i USA og kommer formentlig på det amerikanske marked inden alt for længe. Derfor er indsendelsen vital for Novo Nordisks konkurrenceevne på det amerikanske marked, vurderer Søren Løntoft Hansen.

- Derfor er det meget vigtigt, at Novo Nordisk får Tresiba på markedet relativt hurtigt, så Sanofi ikke for alvor når at positionere sig på markedet for basal insulin, inden Tresiba rammer markedet, siger han.

Novo

Han peger også på, at Tresiba indgår i en række kombinationsmidler, hvilket blandt andet gælder Xultophy og Ryzodeg, der begge er mix af Tresiba og GLP-1-analogen Victoza. Disse kombinationsmidler er med til at gøre værdien af en mulig godkendelse i USA endnu større.

Det var ventet, at Novo Nordisk ville tage beslutning om, hvorvidt registreringsansøgningen skulle genindsendes i første halvår af 2015.

Det er en lille gruppe Novo-ansatte, der har truffet beslutning om, hvorvidt de foreløbige data fra et hjerte-kar-studie med Tresiba understøtter ansøgningen, og det har de pågældende medarbejdere altså valgt at gøre.

Søren Løntoft vurderer, at nyheden om genindsendelsen af registreringsansøgning vil give omkring 5 pct. på aktiekursen, når handlen på fondsbørsen åbner fredag.

- Jeg tror, at kursen vil stige mere end 5 pct. alene af det positive signal af at indsende ansøgningen og dermed potentielt set være på markedet, før at konkurrencen for alvor spidser til, siger Søren Løntoft Hansen.

Han tilføjer dog, at aktiemarkedet torsdag har været hårdt ramt af uro i Mellemøsten, hvilket kan trække i den anden retning.

Novo Nordisk har en aktuel markedsværdi på 887,8 mia. kr., og et ekstra lag på 5 pct. vil dermed have en værdi af omkring 44 mia. kr.

Novo får godkendelse til at sælge fedmemedicin i Europa Novos

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen