Berlingske Business

Novos vægttabsmiddel fortsætter fremgang i USA

Novo Nordisk
Foto:

Novo Nordisks vægttabsmiddel, Saxenda, fortsætter med at vokse på det lukrative amerikanske marked.

Saxenda var sammen med midlet Contrave fra konkurrenten Orexigen de eneste midler med fremgang i juli, viser de seneste recepttal fra Symphony Health ifølge Bloomberg News.

Novo Nordisks Saxenda stod i den sidste uge i juli på 2481 recepter, hvilket var en fremgang på 15 pct. i forhold til ugen før.

Ser man på de tre konkurrende midler Belviq, Contrave og Qsymia, som kommer fra de amerikanske konkurrenter Arena, Orexigen og Vivus, så ligger Novo Nordisk antalsmæssigt dog langt efter.

De tre konkurrenter udskrev i den sidste uge i juli hver især 10.000-17.000 recepter.

Det skal dog ses i lyset af, at Saxenda er seks-syv gange dyrere end de øvrige midler på markedet for fedmemedicin, lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Derfor sidder Novo Nordisk allerede på en pæn del af markedet, hvis man ser på den faktiske værdi, og koncernen har derfor fået en flot start i USA siden lanceringen i maj.

LRS

- Hvis man ser på markedet for de brandede fedmemidler, så tager Novo Nordisk rigtige pæne bidder af markedet. Jeg synes allerede nu, at man kan sige, at Saxenda har fået en god start, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Novo Nordisks oplyser endnu ikke det præcise salg for dets salg af midlet, men oplyste i forbindelse med regnskabet torsdag i sidste uge, at salget har været bedre end ventet.

- Saxenda gør det godt, og jeg vil endda sige, at den gør det lidt bedre, end vi ventede, omend vores forventninger også var meget beskedne, sagde administrerende direktør Lars Rebien Sørensen torsdag.

Her lagde han heller ikke skjul på, at der fortsat venter et stort arbejde med at opdyrke det amerikanske marked for medicinsk behandling af fedme.

- Det er et marked, der ikke eksisterer. Fedme blev indtil for ganske nyligt anset som et socialt og kulturelt fænomen snarere end et medicinsk fænomen, så det vil tage lang tid, før der vil blive ydet gennemgribende tilskud til Saxenda, og det er sandsynligt, at det kun vil ske i primært USA, siger Lars Rebien Sørensen.

Jakob Riis, direktør for global marketing, Novo Nordisk

Søren Løntoft Hansen peger også på, at der fremadrettet er en stor udfordring for selskaberne med at opdyrke markedet. Det er i første omgang den største udfordring for Novo Nordisk og konkurrenterne.

- Jo flere af de her midler, der er på markedet, jo bedre. Det er et meget uopdyrket marked, så det er positivt, hvis der kommer mere fokus på midlerne og medicinsk behandling af det her store fedmeproblem, siger Søren Løntoft Hansen.

Han vurderer, at markedet for fedmemidler på verdensplan er på 2 mia. kr. i øjeblikket, hvoraf det amerikanske marked er på den pæne side af 1 mia. kr.

Der ligger dog et stort potentiale, hvis man kigger 9-10 år ud i fremtiden. Søren Løntoft Hansen regner med, at Novo Nordisks Saxenda på det tidspunkt vil kunne nå et salg på 13 mia. kr. på verdensplan, hvoraf langt størstedelen vil blive hentet hjem på det amerikanske marked.

/ritzau/FINANS

 

Aske Muff +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen