Berlingske Business

Novos topchef: Konkurrencen er stadig stærk

Lars Fruergaard Jørgensen Novo Nordisk.
ARKIVFOTO. Foto:

Konkurrencen på ikke mindst det amerikanske diabetesmarked er stadig stærk, men der er ikke tale om en skærpelse, vurderer Novos topchef, Lars Fruergaard Jørgensen.

»Nej jeg vil ikke sige, at den er skærpet. Vi havde ventet et udfordrende 2017 med væsentlig konkurrence, og det er også, hvad vi oplever nu,« siger Lars Fruergaard Jørgensen under en telekonference for pressen.

BM

I klassen af GLP-1-midler vinder amerikanske Eli Lilly stadig markedsandele fra Novos Victoza med sit middel Trulicity, der har den fordel, at det skal tages ugentligt frem for dagligt.

Lars Fruergaard Jørgensen peger dog på, at salgsmomentum i hele GLP-1-segmentet er meget stærkt, hvilket sikrer medvind til Victoza, selv om der tabes markedsandele.

»Så det er en fortsættelse af, hvad vi tidligere har set. Vores rapporterede salg af Victoza og væksten er også høj i første kvartal, hvilket også er et udslag af lagerændringer. Lagrene var relativt lave i første kvartal sidste år, men høje i første kvartal i år,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Samlet steg salget af Victoza med hele 22 pct. i lokal valuta til 5750 mio. kr. I USA steg salget 28 pct. til 4366 mio. kr. på trods af, at markedsandelen ved udgangen af februar var faldet til 54 pct. fra 62 pct. i samme måned sidste år.

Onsdag

Tilfreds med Tresiba

Også i markedet for de langtidsvirkende insuliner har Eli Lilly og partneren Boehringer Ingelheim succes med at tage markedsandele med deres insulin Basaglar. Det sker dog på bekostning af Sanofis Lantus, som er gået af patent og som Basaglar er en efterligning af.

Et par amerikanske sygekasser slettede sidste år Lantus fra tilskudslisterne til fordel for Basaglar, og det nyder også Novo godt af, vurderer Lars Fruergaard Jørgensen.

»Der har været to kontraktændringer, hvor Sanofis portefølje er blevet ekskluderet, hvilket har givet Novo og Eli Lilly mulighed for at tage andele,« konstaterer Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo Nordisk

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen