Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Novos supersællert får gylden godkendelse i USA

Novo Nordisks diabetesmirakel kan give et kurshop
Novos topsællert Victoza har netop fået en vigtig godkendelse i USA.  Foto:

Novos storsællert Victoza har af de amerikanske myndigheder fået papir på, at midlet reducerer risikoen for hjerte-kar-problemer, oplyser Novo Nordisk i en fondsbørsmeddelelse. Godkendelsen giver det danske medicinalselskab en stor fordel på et presset amerikanske diabetesmarked.

Novo Nordisk går på weekend med en fremragende nyhed fra USA på bagsmækken. Efter et par måneders betænkningstid har de amerikanske sundhedsmyndigheder nemlig besluttet, at Novos topprodukt Victoza skal have papir på, at midlet reducerer risikoen for hjerte-kar-problemer for patienter med type-2-diabetes. Det oplyser selskabet i en meddelelse kort efter, at fondsbørsens handelsvindue klappede i klokken 17.

Novo

»Denne godkendelse er en vigtig milepæl for millioner af amerikanere, der lever med type 2-diabetes, fordi hjerte-kar-sygdom er den hyppigste dødsårsag for disse patienter,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der er koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk, i en meddelelse.

Godkendelsen kommer efter, at et lægefagligt panel i juni med stemmerne 17-2 anbefalede, at Novos topsællert skulle anerkendes som et middel, der reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Ekspertpanelet tog udgangspunkt i et studie, som Novo offentliggjorde hovedkonklusionen fra allerede i foråret 2016, der konkluderer, at Victoza nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 13 procent.

Det er ikke en selvfølge, at de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) følger de anbefalinger, som de såkaldte ekspertpaneler lægger frem, men i dette tilfælde fik Novo altså sit homerun.

Novos Victoza sidder stadig tungt på det amerikanske marked i sin medicinklasse, men er over de seneste tre år blevet presset godt tilbage på banen af nye midler. I foråret 2014 sad Victoza på to tredjedele af det amerikanske marked, men særligt hård konkurrence fra Eli Lillys konkurrerende middel Trulicity har tæret på Novos dominans. I dag sidder Novo på omkring 45 pct. af det amerikanske GLP-1-marked, mens Trulicity ifølge data fra Bloomberg Intelligence har løftet sin markedsandel fra omkring 18 procent i foråret 2016 til omkring 34 procent i dag.

»Det er rigtigt, at vi har mistet væsentlige markedsandele til Eli Lillys produkt – ikke fordi, det er bedre, men mere fordi, det er mere bekvemt, da det kun skal indtages en gang om ugen, mens Victoza er en gang om dagen. I et marked, der globalt set vokser med 25 procent om året, er vi kun vokset med knap det halve. Med den her nye indikation er det vores håb, at vi kan stabilisere situationen og vokse med markedet,« sagde Mads Krogsgaard Thomsen til Berlingske Business i juni, da panelet af lægefaglige amerikanske eksperter var kommet frem til sin konklusion.

11BUSforside-i-siden-160811.jpg

Kort fortalt betyder de amerikanske myndigheders blå stempel, at salget af Victoza meget gerne skulle få et boost.

»Det skulle gerne være sådan, at når du kan påvise en decideret livreddende effekt ved at reducere hjerte-kar-sygdom, så skal du have en positiv modtagelse blandt læger og patienter, så det forventer vi også med Victoza, vi kan bare ikke kvantificere det lige nu og her,« sagde Mads Krogsgaard Thomsen i juni.

Novo Nordisk

I 2016 var Victoza det bedst sælgende produkt for Novo Nordisk. Midlet solgte i USA for 14 milliarder kroner ud af en samlet omsætning på 20 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen