Berlingske Business

Novos skrappe bløderdronning stopper

Anne Prener
Anne Prener forlader nu Novo Nordisk Foto:

Medicinalflagskibets senior vice president for forskningsporteføljen indenfor hæmofili Anne Prener har sidste arbejdsdag 31. december efter tre år som bløderchef.

Novo Nordisks bløderdronning Anne Prener stopper overraskende til nytår.

Siden 2008 har hun været chef for Novo Nordisks forskning i blødermedicin, og fra 2011 blev hun udnævnt til senior vice president, der svarer til underdirektør. Men fra det nye år bliver jobfunktionen nedgraderet fra direktørniveau til chefniveau, oplyser Novo Nordisks kommunikationsdirektør Mike Rulis.

20BUSbmsolo-Anne-Prener.jpg

Anne Prener er kendt for en hård, men fair ledelsesstil og har stået i spidsen for en omfattende omorganisering af hæmofiliområdet på Novo Nordisk. Området skulle udvikles fra stort set kun at fokusere på blødermedicinen Novoseven til at have en hel portefølje inden for behandling af blødersygdomme.

Ifølge Novo Nordisks kommunikationsdirektør Mike Rulis har Anne Preners direktørkontrakt siden 2011 været tidsbegrænset, og den treårige aftale udløber altså nu.

16BUSNovoTheis.jpg_Business

"De opgaver inden for hæmofili, som skulle løses i denne periode, er nu løst, blandt andet med den nylige godkendelse i både USA og Europa af NovoEight, Novo Nordisks ny medicin til behandling af Hæmofili A. Anne har nu valgt at prøve kræfter med nye opgaver uden for Novo Nordisk," forklarer Mike Rulis i en mail.

Afløser for Anne Prener bliver seniorforsker Henning Stennicke. Han er rekrutteret internt, og tiltræder 1. januar 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen