Berlingske Business

Novos kosmopolit begyndte som »kopidreng«

28busPix-Mike Doustar1.jpg
Mike Doustdars familie forlod Iran i forbindelse med den islamiske revolution. Doustdars karriere i Novo begyndte i Østrig, og i dag er han ansvarlig for de internationale operationer i så forskellige markeder som Latinamerika, Mellemøsten og Asien. Foto: PR

Han er født i Iran, har østrigsk pas og taler engelsk med kraftig amerikansk accent. Novo Nordisks internationale topdirektør Mike Doustdar indledte sin karriere som bestyrer af en kopimaskine på et Novo-kontor i Østrig. I dag har 45-årige Mike Doustdar ansvaret for over 5.000 medarbejdere og 141 lande.

En kopimaskine, et brækket ben og en graviditet. Det er ikke bare en tilfældig opremsning af ord. Det er i kort form historien om opstigningen til en international topkarriere i Novo Nordisk. Om rejsen fra at være »kopidreng« til afløser for en sygemeldt receptionist over barselsvikar for en kontormedarbejder ... for til sidst at lande i det absolut højeste direktørlag hos medicinalgiganten Novo Nordisk.

Den forunderlige fortælling om vejen til toppen af dansk erhvervslivs flagskib er helt uden klassiske elementer som traditionsrige kostskoler, McKinsey-ansættelser og minutiøs karriereplanlægning.

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød

Historien om den alternative tur til toppen tilhører Novo Nordisks internationale topdirektør Mike Doustdar.

Den 45-årige topdirektørs fortælling begynder i Iran, hvor han er født og levede de første ti år af sit liv. Udbruddet af den iranske revolution betød dog en brat afsked med hjemlandet. Familien satte kurs mod USA, hvor Mike Doustdar voksede op. Han rejste som ung videre ud i verden og havnede i Østrig, hvor han begyndte at læse økonomi på det amerikanske universitet i Wien.

I sommeren 1992 nåede 21-årige Mike Doustdar frem til den erkendelse, at hans privatøkonomi ville have godt af en solid indsprøjtning. Han satte jagten ind på et sommerferiejob, og få uger senere fik Mike Doustdar ansvar for at styre kopimaskinen på Novo Nordisks kontor i Wien.

»Efter sommerferien brækkede vores receptionist et ben. Og så blev jeg spurgt, om jeg kunne vikariere for hende. I de næste fem måneder arbejdede jeg som receptionist. I præcis samme uge, som receptionisten vendte tilbage, meddelte en af finansassistenterne, at hun var gravid. Jeg var allerede gået i gang med at lede efter et nyt studiejob, men blev nu spurgt, om jeg kunne vikariere for hende, mens hun var på barsel,« siger Mike Doustdar, som dermed fik vekslet sit sommerferiejob til en lidt længere vikartjans hos den danske insulinkæmpe.

Han måtte i den efterfølgende tid forsvare sig mod klassiske, grovkornede kontorjokes om, at han enten gjorde folk gravide eller brækkede deres ben for at holde sig inde i varmen hos Novo Nordisk.

»Jeg begyndte stille og roligt at stige i graderne hos Novo, hvor jeg arbejdede i dagtimerne, mens jeg om aftenen studerede på universitetet. Jeg var på universitet hver dag fra kl. 17:30 til kl. 23:00. Sådan så mit liv ud i omkring to et halvt år,« siger Mike Doustdar om tiden, hvor hans karriere for alvor begyndte at rykke.

Han blev senere sendt ud til forskellige Novo-kontorer i lande som Grækenland, Schweiz, Tyrkiet og Malaysia. Undervejs blev hans ansvarsområder blot større og større.

At den iransk fødte Novo-direktør skulle få en chefstilling i en af verdens største diabetesforretninger med hovedsæde i Danmark, lå på ingen måde i kortene, da han i sin tid kastede snøren ud efter et sommerferiejob.

»Hvis jeg skruer tiden tilbage til 1992, hvor jeg begyndte i Novo, vidste jeg sandsynligvis ikke, hvad diabetes overhovedet var for noget. Det må jeg helt ærligt indrømme. Det var simpelthen et spørgsmål om, at jeg havde brug for at tjene nogle lommepenge,« siger Mike Doustdar.

Rebien_1_16:9

I dag er Mike Doustdar chef for de 141 markeder, der ligger uden for Nordamerika, Europa, Japan, Korea og Kina. Det er det absolut mest spraglede og vidt forgrenede geografiske område i Novo Nordisk. Det er en slags samlekasse, som til daglig går under betegnelsen International Operations i Novos egen terminologi. I runde tal består Mike Doustdars ansvarsområde af en befolkningsgruppe på 4,7 milliarder fordelt på lande, der på mange punkter er komplet usammenlignelige. Og hvordan holder man så lige snor i det?

For Mike Doustdar lyder den korte version på det spørgsmål, at det gælder om at gøre det uoverskuelige så simpelt som muligt.

»Du er nødt til at skabe en eller anden form for homogenitet, hvis du skal være i stand til at styre det. Det gør man ved at samle lande, der har flere forskellige karakteristika, i mindre grupper. Vi har inddelt landene i tre overordnede grupper, hvor de bliver rangordnet efter vækst, stabilitet, infrastrukturforhold og kvaliteten af deres sundhedssystemer. I den øverste gruppe findes lande som eksempelvis Brasilien, Argentina og Saudi-Arabien,« siger Mike Doustdar.

Når den 45-årige Novo-direktør skuer ud over det enorme område, der ligger under hans vinger, har han særlig fidus til tre specifikke regioner på den korte bane: Latinamerika, Asien og Mellemøsten.

24BUSNordisk-Til-Scanpix.jpg

Novo Nordisk har i flere år haft det vanskeligt i lande som eksempelvis Mexico og Brasilien, hvor konkurrenter som Eli Lilly og Sanofi har stået stærkt. Det billede er dog ved at vende nu, bedyrer Doustdar.

»I Latinamerika kommer vi fra en relativ lille markedsandel, som i hvert fald er mindre, end vi er vant til. Det er en verdensdel, hvor Novo Nordisk ikke har været markedsleder. Vi har i flere lande i regionen været nummer tre efter Sanofi og Eli Lilly, men det ændrer sig nu. De seneste to år er vores markedsandel steget i lande som Brasilien, Mexico og Colombia. Vi er gået fra at være nummer tre til at blive nummer to i Brasilien og Mexico,« siger Novo-direktøren.

Når det kommer til Asien, peger Mike Doustdar på, at en boomende økonomi, en aldrende befolkning, en stigende urbanisering og en stor omfavnelse af vestlig livsstil betyder, at Novo Nordisk vil få rigeligt at lave også i den region.

»Væksten i diabetes eksploderer. De seneste tal viser, at der vil være omkring 350 millioner diabetikere udelukkende i det område. For ti år siden levede mange mennesker i lande som Vietnam og Indonesien uden for byerne. Det ændrer sig med meget stor hast i disse dage,« forklarer Mike Doustdar.

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød

Også befolkningerne i Mellemøsten har kurs mod en sand diabetesepidemi. På samme måde som i Asien er usund livsstil og dårlige vaner med til at forstørre problemet.

»Det er et kæmpestort problem i den del af verden. Det skyldes i særdeleshed en meget usund livsstil og mangel på motion. Jeg ved, at de fleste husstande i Danmark råder over én bil. Jeg har ikke statistikken, men i den verdensdel vil der måske være to-tre biler pr. husstand,« siger Mike Doustdar.

I årets første ni måneder stod Novo Nordisks International Operations for omkring 14 pct. af selskabets samlede omsætning, hvilket svarer til omkring 11 mia. kr. Mike Doustdars internationale enhed har stået for omkring 27 pct. af den samlede vækst i Novo Nordisk indtil videre i 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen