Berlingske Business
15:49Wall Street åbner med små plusser

Novos kassemester: Konkurrent kan »kapre« salg for milliarder

06BUSPix3-Jesper-Brandgaard.jpg
Novo Nordisks finansdirektør, Jesper Brandgaard, har i øjeblikket hovedbrud over konkurrenten Roche, der er på vej til at udfordre Novos lukrative bløderforretning. Selv om Novo selv har et nyt middel på vej, er de stadig bagefter i kapløbet med schweizerne. Foto: Erik Refner

Novo risikerer at få skåret flere milliarder kroner af omsætningen i sin bløderforretning, hvis konkurrenten Roche til næste år kommer på banen med et nyt produkt. Sådan lyder erkendelsen fra Novos finansdirektør, Jesper Brandgaar­d.

Novo Nordisks guldrandede bløderforretning står til en ordentlig omgang stryg, hvis schweiziske Roche som ventet allerede næste år kan lancere en ny blødermedicin, der kan vende op og ned på markedet.

Midlet fra Roche har vist lovende takter og giver patienterne flere fordele, da det både er lettere og langt mindre smertefuldt at tage end de midler, der i dag findes på markederne.

Guldæg

Hos Novo Nordisk erkender finansdirektør Jesper Brandgaard, at det danske selskabs bløderdivision kommer under hårdt pres, hvis schweizernes middel som ventet stryger igennem de amerikanske sundhedsmyndigheders nåleøje.

»Omkring halvdelen af vores Novoseven-forretning vil være udsat, hvis det middel kommer igennem og bliver godkendt. Nu kommer det ikke ud i hele verden på én gang, så det bliver nok en gradvis påvirkning, men det er klart, at fra 2018 og i årene efter kan der være en negativ påvirkning,« siger Jesper Brandgaard.

Blødermedicinen Novoseven solgte i 2015 for lidt mere ti mia. kroner og udgør i dag næsten 95 pct. af det samlede salg i Novos hæmofiliforretning.

Novo omsatte sidste år for knap 108 mia. kr., hvilket betyder, at bløderforretningen blot udgør ti pct. af det samlede salg. Til gengæld er bløderdivisionen den absolut mest lukrative del af Novos butik.

Det betyder kort fortalt, at det relativt set gør mest ondt på Novo Nordisks bundlinje, når selskabet mister omsætning i sin hæmofilidivision.

Novo

Novo på vej med ny medicin

Novo har selv et middel på vej, der minder om det, som Roche nærmer sig markedet med, men det danske selskab må se i øjnene, at det er nogle år bagud i forhold til schweizerne.

»Vi prøver også at lave en antistofbaseret behandling af hæmofilipatienter. Der har vi vores eget produkt, der hedder Concizumab, som dog ligger meget tidligere i den kliniske pipeline. Vi skal ind i begyndelsen af 2020erne, før vi kan få det på markedet,« siger Jesper Brandgaard.

Finansdirektøren påpeger, at Novo har stor tiltro til sine egne lægemiddelkandidater i hæmofiliforretningen, mens han samtidig understreger, at selskabets nyeste blødermedicin, Novoeight, har fået en flyvende start.

Der er dog det lille men med det middel, at Novo er blevet fanget i en heftig patentstrid i USA, der kan ende med, at Novoeight risikerer at blive blokeret fra det amerikanske marked.

NOVO NORDISK-RESULTS/

Berlingske Business kunne i midten af marts fortælle, at Novo Nordisk står til at tabe patentsagen, som konkurrenten Baxalta har anlagt, da en kommissionsdommer på forhånd har konkluderet, at Novo efter hendes opfattelse har begået patentbrud og dermed overtræder amerikansk lovgivning. Den endelige afgørelse falder dog først til efteråret.

»Det er en udfordrende situation i forhold til USA. Vi mener ikke, at vi har overtrådt nogen patenter, men det er op til de retslige instanser at afgøre det. I økonomiske termer udgør salget af Novoeight i USA ikke de store beløb, så det er ikke noget, jeg ligger søvnløs over om natten. Jeg synes dog bestemt, at det er bekymrende, hvis de amerikanske patienter, der er under behandling med Novoeight, pludselig ikke kan få adgang til produktet,« siger Jesper Brandgaard.

02BUSMads-Krogsgaard-Thomse.jpg

Juridisk slagsmål med USA

Patentstriden med Baxalta er ikke Novos eneste armlægning med amerikanske jurister, når det gælder produkter i hæmofilidivisionen. I sidste uge kunne Novo i forbindelse med sit kvartalsregnskab fortælle, at det amerikanske justitsministerium i forening med statsanklageren fra staten Washington har besluttet sig for at sætte det danske selskab under kritisk lup.

De amerikanske myndigheder har bedt Novo Nordisk om at udlevere en lang række oplysninger, der skal kortlægge, om Novo har ydet ulovlig økonomisk støtte til patienter, som er underlagt offentlige forsikringer i USA.

Jesper Brandgaard

Jesper Brandgaard mener ikke, at Novo har foretaget sig noget forkert i den sag, men tager alligevel højde for, at de amerikanske myndigheder kan finde på at lange en bøde over disken.

»Når myndigheder spørger om sådan noget, så ved vi også godt, at det, de har for øje, er at prøve at se, om vi har gjort noget forkert. Og hvis vi har det, så vil der ifalde os en bøde. Det er jo en indbringende forretning i sig selv for den amerikanske stat,« sagde Jesper Brandgaard til Berlingske Business i sidste uge.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen