Berlingske Business
12:03Hov! Italiens største bank udsendte regnskab ved en fejl

Novos kassemester: Det ser mindre lyst ud

06BUSBerlingske-Nyhedsmagsi.jpg
Novos finansdirektør, Jesper Brandgaard, svarer på, hvorfor diabeteskæmpen måtte skuffe sine aktionærer. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Novo Nordisk-aktien fik fredag en gigantisk lammer. Det er især dårlige udsigter på det vigtige amerikanske marked, der gør ondt. Her svarer Novos finansdirektør, Jesper Brandgaard, på, hvorfor diabeteskæmpen måtte skuffe sine aktionærer.

Kommer udsigterne på det amerikanske marked fuldkommen bag på jer?

»Det er altid svært at forudsige nøjagtigt, hvordan priseffekten bliver i et givet segment, før forhandlingerne er gennemført. Vi må sige, at der er kommet et større prispres, end hvad vi troede oprindeligt. Vi troede nok, at forskellen mellem de forskellige insuliner ville gøre, at planerne og sundhedsforsikringerne ville være forbeholdne over for at flytte patienterne. Nu kan vi se, at de er mere aggressive i at udnytte det, at der er en kopiversion af Lantus på vej. Derfor vil vi se en negativ priseffekt næste år.«

06BUSLars-Rebien-Soerensen-.jpg

Så kort fortalt har I vurderet prisudviklingen forkert. Skal I nu ud på markedet og have bygget tilliden op igen?

»Nej, det synes jeg ikke. Vores finansielle mål var lavet i en forventning om, at priserne i USA ville være relativt flade. Der er flere elementer, der indgår i prisdannelsen i USA ud over rabatter. Det handler også om, hvilke prisforhøjelser man har mulighed for at tage. Der har det amerikanske marked også udviklet sig i retning af, at der kommer færre prisforhøjelser. Det er klart, at det skal man først tage bestik af, når man forhandler.«

Jeres franske konkurrent Sanofi nedjusterede sine forventninger til diabetesmarkedet allerede i efteråret 2015. Hvordan kan det være, at I har fastholdt jeres skøn om, at prisudviklingen ville være flad?

»Jeg vil ikke kommentere Sanofis skøn. Vi ved jo ikke, hvad deres rabatter er. Hvis du ser på de faktiske tal for Sanofi, har de jo haft en negativ udvikling i forretningen, så de har måske haft et behov for at forklare sig tidligere. At begynde at sige, at Sanofi har haft ret, mens Novo Nordisk har haft uret, det er noget sludder.«

Billede

Den her melding betyder vel nu, at jeres langsigtede finansielle mål kommer i modvind?

»Det er logisk, at det sker, fordi det her er en anden udmelding end tidligere. Vi vil nu tage bestik af situationen og se, hvordan det amerikanske marked udvikler sig. Det betyder, at vi formentlig vil sige noget om, hvordan væksten vil være i 2017, når vi aflægger vores regnskab for tredje kvartal.«

Fremtiden ser altså noget mindre lys ud. Har du forståelse for, at markedet bliver i tvivl om, hvorvidt I kan nå jeres mål?

»Alt andet lige ser det mindre lyst ud i den nære fremtid som følge af det øgede prispres. Vi synes stadig, at et ambitionsniveau på ti procents vækst er en god ambition i et langt perspektiv. Jeg kan ikke se, at det her skulle skabe tvivl om vores mål – det gør det bare mere udfordrende at nå dem.«

06BUSNyt-flagskibsprodukt-t.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen