Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Novos gyldne produkts markedsandel skrumper til under 50 pct. i USA

Billede
Blandt de øvrige GLP-1-midler på det amerikanske marked fortsætter Astrazenecas to midler, Byetta og Bydureon, med at tabe både markedsandele og volumen. Volumen faldt med 10,2 pct. i oktober fra oktober sidste år, og markedsandelen veg til 18,3 pct. fra 25,5 pct. i oktober sidste år. Foto:

Novo Nordisk bedstsælgende produkt, GLP-1-analogen Victoza, fortsætter med at tabe markedsandele i USA, hvor stoffet nu står på lige under halvdelen af de udskrevne recepter på GLP-1-medicin til type 2 diabetikere.

Data fra det amerikanske analysehus Symphony Health - offentliggjort via Bloomberg - viser, at markedsandelen skrumpede til 49,8 pct. i oktober fra 50,5 pct. i september og 57,2 pct. i oktober sidste år.

Det er fortsat Eli Lillys GLP-1-middel Trulicity, som vinder frem på bekostning af Victoza og også bekostning af svensk-britiske Astrazenecas GLP-1-midler, Bydureon og Byetta.

Trulicity, der skal bruges en gang ugentligt, mens Victoza skal bruges en gang dagligt, havde i oktober en markedsandel på 24 pct. mod 22,9 pct. i september og 9 pct. i oktober sidste år.

- Det viser, at Trulicity begynder at få fodfæste. Men jeg synes ikke, at det er bekymrende. Der er trods alt øgede volumener, og det er nok det vigtigste for Novo, at det her segments anvendelse bliver kraftigt udvidet, i og med at Novo er på vej med flere nye produkter, siger analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Volumenmæssigt voksede hele GLP-1-segmentet med lige over 25 pct. på årsbasis i oktober, mens antallet af recepter på Victoza steg med 8,9 pct.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

HJERTE-KAR-DATA KAN HJÆLPE

Michael Friis Jørgensen peger på, at positive hjerte-kar-data med Victoza på sigt kan medvirke til at stabilisere Victozas markedsandel, når de kommer på indlægssedlen.

Novo vakte således i juni i år opsigt på den amerikanske diabetesforenings årsmøde, hvor der blev fremlagt data fra det såkaldte Leader-studie med Victoza. De viste, at Victoza reducerede risikoen for blodpropper, slagtilfælde og hjerte-kar-død med 13 pct. i diabetespatienter i højrisikogruppen. Desuden reducerede Victoza risikoen for diabetisk nyresygdom med 22 pct.

Novo indsendte den 25. oktober supplerende registreringsansøgning til de amerikanske myndigheder med henblik på at få data fra Leader-studiet inkluderet i produktinformationen.

ASTRAZENECA TABER MEST

Blandt de øvrige GLP-1-midler på det amerikanske marked fortsætter Astrazenecas to midler, Byetta og Bydureon, med at tabe både markedsandele og volumen. Volumen faldt med 10,2 pct. i oktober fra oktober sidste år, og markedsandelen veg til 18,3 pct. fra 25,5 pct. i oktober sidste år.

Billede

Glaxosmithklines GLP-1-analog Tanzeum havde en markedsandel på 7,9 pct. i oktober mod 8,3 pct. i oktober sidste år. Tanzeums volumenvækst var på 19,4 pct. i perioden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen