Berlingske Business
12:10Ny milliardbøde fra Vestager til Apple-partner

Novos guldkalv forsøger igen at græsse på det amerikanske marked

Novo får godkendelse til at sælge fedmemedicin i Europa Novos
Overskrift
Foto:
 
 

Novo Nordisk forsøger igen at få sit langtidsvirkende insulinprodukt, Tresiba, godkendt i USA. Dermed kan den danske virksomhed blive først på det fede amerikanske millardmarked.

Det var en våd klud i ansigtet, da Novo Nordisk i 2013 fik et overraskende afslag på at lade deres nye guldkalv - det langtidsvirkende insulinprodukt Tresiba - græsse på det fede amerikanske marked.

Trods succes i andre lande og en forhåndsgodkendelse fra et ekspertpanel, krævede den amerikanske sundhedsmyndighed FDA yderligere undersøgelser af produktet. Dermed blev gulvkalven sat uden for folden og åndet i nakken af de franske og amerikanske konkurrenter Sanofi og Eli Lilly.

Men nu forsøger det danske medicinalsselskab atter at få adgang til de amerikanske millardmarked, som udgør 70 pct. af den globale insulin-efterspørgsel til 155 milliarder kroner. Allerede nu anslås det amerikanske behov for såkaldt basal insulin, såsom Tresiba, at være 55 milliarder kroner værd, og tallet ser ud til at vokse de kommende år.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Og med gode chancer for at gulvkalven igen kan blive den første til at boltre sig på præriens land, vil der formentlig være store aktiestigninger i vente for den danske medicinalvirksomhed, forklarer Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

»Det her er kæmpestort for Novo Nordisk. Selv om det var forventet, at ansøgningen ville blive genindsendt i begyndelsen af 2015, forventer jeg alt andet lige, at nyheden alene vil kunne få aktiekursen til at stige med fem procent,« siger han.

Allerede torsdag aften fik beskeden om Tresiba tilbagekomst i Amerika da også Novo-aktien til at stige med op mod syv procent på den særlige amerikanske handel med dem.

En godkendelse af det basale insulinprodukt vil ifølge Søren Løntoft Hansen nemlig samtidig bane vejen for de kombinationsprodukter, som Novo Nordisk har avlet på Tresiba - Xultophy og Ryzodeg. Og siden Novo oprindeligt fik afslag, har virksomheden haft et sælgerkorps klar til at rykke ud.

»Der er selvfølgelig en risiko for, at Tresiba får afslag igen. Men i forhold til at Novo siden har gennemført de hjerte-kar-undersøgelser, som FDA, efterspurgte, og at man allerede har patienter uden problemer i en række andre lande, bør der være grobund for en succes,« siger Søren Løntoft Hansen.

Novo Nordisk sender formelt sin ansøgning af sted til amerikanerne inden for den næste måned. FDA vil herefter inden for en måned meddele, om de vil acceptere ansøgningen. En afgørelse kan vente til slutningen af i år.

Novo Nordisk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen